S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Fialová pochúťka bez kalórií - baklažán

05.02.2020

Fialová pochúťka bez kalórií - baklažán

Hoci ide o ovocie, baklažány sa bežne nazývajú „kráľom zeleniny“, prinajmenšom v Indii, pretože sú jednou z najuniverzálnejších a najfunkčnejších potravín v kultúrnej oblasti. Baklažán pochádza z teplých východných oblastí ďalekej Indie. Jeho cesta do našich krajín trvala pomerne dlho. Baklažány sa začali konzumovať ešte len zhruba pred päťdesiatimi rokmi, pretože prežívali povery, že ich pojedanie vedie k šialenstvu a malomocenstvu. Dnes sú obľúbenou a chutnou zeleninou so značnou nutričnou hodnotou.

Baklažány sa zvyknú pestovať v rôznych tvaroch a farbách - od bielych až k fialovým odtieňom. Bez ohľadu na tvar či farbu, obsahujú mnoho prospešných živín a fytochemických zlúčenín, vďaka čomu sa zaraďujú medzi významné potraviny.

.

VYSÁDZAJTE S MYKORHÍZNYMI HUBAMI

                            
Chcete si objednať? Kliknite na jednotlivé obrázky.

.

Obsah vitamínov a minerálov v baklažáne
Baklažán v 100 g obsahuje 24 kalórií, 0,2 g tukov, 6 g sacharidov (z toho 3,5 g cukry), 3 g vlákniny a 1 g bielkovín. Ďalej obsahuje vitamín A, B, C, E, K a z minerálnych látok obsahuje draslík, horčík, vápnik, sodík, fosfor, mangán, meď, zinok a železo, omega 6 a omega 3 kyseliny. Baklažán upravuje trávenie, bojuje proti rakovine kože, zlepšuje zdravie kostí a funkcie mozgu, zlepšuje zdravie srdca, bráni vrodenému defektu, bráni krvácaniu z ciev, znižuje citlivosť na alergie, pomáha bojovať proti chudokrvnosti, pomáha zvládať cukrovku.

Baklažán a jeho účinky na zdravie

Baklažán zlepšuje funkcie mozgu
Baklažány sú skvelým zdrojom fytonutrientov, ktoré sú už dlho známe pre zvýšenie kognitívnej aktivity a celkového duševného zdravia. Nielenže sa bránia proti aktivite voľných radikálov a chránia telo a mozog pred toxínmi a chorobami, ale tiež zvyšujú prietok krvi do mozgu. Dodávaním viac krvi bohatej na kyslík do mozgu stimulujú nervové dráhy, aby sa vyvíjali, čím sa zvyšuje pamäť a analytické myšlienky. Draslík v baklažáne tiež pôsobí ako vazodilatátor (vyvoláva rozšírenie ciev) a posilňovač mozgu, takže celkovo by sa určite mal nazývať „mozgová potravina“.

Hľadáte odborných poradcov pre každého záhradkára?

EDÍCIE PRAKTICKÉ RADY ZÁHRADKÁROM A KNIHY DO VRECKA

Publikácia je po knižných bestselleroch Rok v ovocnej záhrade + biologická ochrana, Rok v zeleninovej záhrade + biologická ochrana,
Osvedčené rady do záhrady, Záhrada pre krásu a Záhrada pre úžitok, Zelenina bez chémie, Výživa a hnojenie záhradných plodín,
Rok vinohradníka a vinára, Sila liečivých rastlín, Trávniky pre krásu, šport a relax, Ochrana ovocných rastlín proti chorobám,
Zelenina bez chémie ďalšou knihou z obľúbených edícií Praktické rady záhradkárom a Knihy do vrecka.

              

               
Objednajte si u nás - kliknite na obálku zvolenej knihy.

Baklažán zlepšuje zdravie srdca
Baklažány znižujú prítomnosť zlého LDL cholesterolu v tele a stimulujú príjem dobrého HDL cholesterolu. Rovnováha cholesterolu v tele je vždy kolísavá na základe jedla, ktoré jeme, ale čím viac HDL cholesterolu máme, tým lepšie. Zníženie hladiny LDL cholesterolu môže zabrániť srdcovým infarktom, mŕtviciam a ateroskleróze. Nakoniec, bioflavonoidy v baklažáne sú skvelé pre zníženie krvného tlaku, ktorý znižuje napätie a stres na kardiovaskulárny systém, čím výrazne zlepšuje zdravie vášho srdca.

Baklažán pomáha zvládať cukrovku
Baklažán je vhodný na zvládanie cukrovky, pretože je bohatý na vlákninu a má nízky obsah rozpustných sacharidov. Konzumácia tejto zeleniny pomáha regulovať aktivitu glukózy a inzulínu v tele. Stabilné hladiny inzulínu pomáhajú odvrátiť nebezpečné účinky diabetu v našom tele.

Baklažán bráni krvácaniu z ciev
Okrem tepien a žíl máme aj malé cievy známe ako kapiláry, ktoré sa pripájajú k samotným orgánom. Tepny a žily sú oveľa väčšie a neboli by schopné dodávať krv do mikroštruktúr nachádzajúcich sa v orgánoch. Konzumácia baklažánu zabraňuje nadmernému krvácaniu z kapilár, ale pracuje na zlepšení ich štrukturálnej sily.

Chcete si dopestovať baklažán v záhrade?

Vyskúšajte jedinečné osivá z produkčného domu Franchi 


Objednajte si u nás - kliknite na obal zvolených semien.

Baklažán zlepšuje zdravie kostí
Baklažány sú veľmi dobré pre ľudí s vysokým rizikom zníženia hustoty kostí a osteoporózy. Fenolové zlúčeniny sú to, čo dáva baklažánom a mnohým iným plodom ich jedinečné sfarbenie. Tieto zlúčeniny sú tiež spojené so zníženými príznakmi osteoporózy, silnejšími kosťami a zvýšenou minerálnou hustotou kostí. Baklažány majú tiež významné množstvo železa a vápnika, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou zdravia kostí a celkovej sily. Napokon, množstvo draslíka v baklažáne pomáha pri absorpcii vápnika, čo robí baklažán komplexným a veľmi užitočným posilňovačom osteoporózy a zdravia kostí.

Baklažán upravuje trávenie
Baklažán, rovnako ako mnoho iných druhov zeleniny, je výborným zdrojom vlákniny, nevyhnutným prvkom každej vyváženej stravy. Vláknina je nevyhnutná pre gastrointestinálne zdravie, ako aj pre pravidelnú stolicu. Vyvoláva stolicu tak, že prechádza ľahšie cez tráviaci trakt a zároveň stimuluje peristaltický pohyb, čo znamená kontrakciu hladkých svalov, ktoré pomáhajú jedlu vytlačiť sa z tela von. Nakoniec, vláknina tiež stimuluje vylučovanie žalúdočných štiav, ktoré uľahčujú vstrebávanie živín a spracovanie potravín.

Baklažán bojuje proti rakovine kože 
Extrakt nájdený v šupke z baklažánu, ukázal potenciál pri usmrcovaní buniek rakoviny kože. Podľa správy Billa E. Chama z roku 2011, je tento extrakt, keď sa používa topicky v krémovej formulácii, účinný pri liečbe veľkých nemelanómových rakovín kože.

Baklažán znižuje citlivosť na alergie
Baklažán patrí do čeľade, ktorá je známa vysokým alergickým potenciálom. Samotný baklažán je však relatívne hypoalergénny a je schopný znížiť vašu odpoveď aj na iné alergény. Predpokladá sa, že to zaručuje prítomnosť zlúčeniny kyseliny chlorogénovej, ako aj jeho imunitné posilňujúce účinky.

Baklažán pomáha bojovať proti chudokrvnosti
Nedostatočné množstvo železa v strave môže byť pre zdravie veľmi nebezpečné. V niektorých prípadoch môže nedostatok železa viesť k anémii, ktorá sa vyznačuje všeobecným pocitom únavy a slabosti spôsobeným nedostatkom zdravých červených krviniek na prenos kyslíka v tele. Baklažán, ktorý má vysoký obsah železa, pomáha v boji proti zdravotným stavom, ako je anémia.

  

Kde pestovať baklažán?
Vyberte slnečné miesto chránené pred vetrom s hlbokou, výživnou a priepustnou pôdou. Najlepšie sa mu darí pri teplote 22 až 28 °C, nočné by nemali poklesnúť nižšie ako na 15 °C.
Baklažán sa pestuje u nás ako jednoročná letnička. Bohato sa rozkonáruje, ale ak ho vyviažete k opore, môže dorásť v závislosti od odrody do výšky až dva metre. Plodom je bobuľa, ktorej veľkosť, tvar, ba aj farba môžu byť opäť na základe pestovanej odrody rôzne. Najčastejšie si však väčšina ľudí baklažán predstaví ako tmavo fialový lesklý plod oválneho tvaru.

Ako pestovať baklažán?
Predpestovať si ho môžete podobne ako rajčiaky, priesady vysádzajte od polovice mája, keď už určite nehrozia mrazy ani nízke teploty, ktoré by len zbytočne spomaľovali rast a vývin rastliny.
Jednotlivé rastliny vysádzajte do vzdialenosti 30 cm v riadku, jednotlivé rady by mali byť od seba vzdialené asi 60 cm.
Ide o plodinu prvej trate, preto nešetrite organickým hnojivom. Počas vegetácie je nevyhnutná dostatočná zálievka najmä v období, keď vznikajú plody. V suchom prostredí totiž kvety či začínajúce plody opadnú.
Okrem zavlažovania je dôležité aj to, aby ste regulovali množstvo plodov na jednej rastline. Optimum je 3 až 7 plodov na jednej rastline (podľa jej vzrastu a vitality), potom zaštipnite jej vrchol. Po zaštipnutí by mal nad najvrchnejším plodom ostať jeden list.

Kedy sú baklažány zrelé?
Na konzumáciu sú najvhodnejšie plody zberané asi tridsať dní po odkvitnutí. Ich dužina je jemná a má mäkké, nevyzreté semená. Určite si dajte záležať, aby ste brali len plody s takou farbou, akú majú mať. Väčšinou dozrievajú baklažány od polovice augusta a postupné dozrievanie pokračuje až do príchodu prvých mrazov. Pri zbere plod odrežte záhradníckymi nožnicami so stopkou dlhou dva centimetre, vďaka ktorej ho budete môcť skladovať dlhšie.

.

Chcete si dopestovať chutnú zeleninu v záhrade?

Vyskúšajte kvalitné semienka z produkčného domu Franchi

             

              

                                          

     

Objednajte si u nás - kliknite na obal zvolených semien.

.

Použité zdroje:
https://www.zdravie.sk/clanok/39087/baklazan
https://zdravopedia.sk/zelenina/baklazan-10-ucinkov-na-zdravie
https://www.pluska.sk/izahradkar/uzitkova-zahrada/ovocie-zelenina/pestovanie-baklazanu-nie-je-veda-regulujte-mnozstvo-plodov.html

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
MTgwNTZkNj