S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Čo by mal jesť budúci otec?

18.02.2019

Čo by mal jesť budúci otec?

Tehotenstvo nie je záležitosťou len ženy. Hoci kedysi sa mužovi pripisovala len rola oplodnenia a ostatné už bolo akože na žene, dnes je jasné, že na vývoj dieťaťa má vplyv strava i psychická pohoda budúceho otca. Ako by sa mal stravovať budúci otec? Radí Profesorka Katarína Horáková:

Jedlá zvyšujúce plodnosť
Plodnosť zvýšia špeciálne jedlá obsahujúce potrebné živiny, najmä zinok a selén, vitamíny B6, B12, C, E a omega-3 mastné kyseliny. Všetkého treba viac, ako je denná odporúčaná dávka. Z osobných skúseností odporúčam tieto živiny užívať tiež vo forme výživových doplnkov, pretože ich zvyčajne neprijímame dosť len stravou. Dobré skúsenosti s podporou plodnosti a počatia mám aj so súčasným užívaním kombinácie zinok, selén, vitamín E alebo aj so súčasným užívaním zelenej riasy chlorelly a mladého jačmeňa, ktoré dodávajú potrebné živiny.

Nezabúdajte na zinok
Zinok je veľmi dôležitý pre plodnosť, zabezpečuje výrobu kvalitného semena a môže znížiť riziko potratu. Dobrými zdrojmi sú: ryby, ustrice, krabie mäso, kešu oriešky, tekvicové jadierka, špaldové pšeničné otruby a klíčky, väčšina húb, fazuľa, hrach, šošovica, kakao.
Tip na stravu: krab, citrón, chilli a špagety. Denná potreba pre obe pohlavia je 30 mg.

Selén – účinný antioxidant
Zvyšuje mužskú plodnosť a zabráni poškodeniu chromozómov, čo môže spôsobiť potrat. Dobrými zdrojmi sú para orechy, homár, tuniak, sleď, krab, langusta, bravčové, hovädzie, teľacie (obličky, srdce, pečeň), obilniny – špalda, celozrnné výrobky, ovsené vločky, kukurica, ryža natural, vaječný žĺtok, huby, cibuľa, cesnak, brokolica.

Tip na olovrant: hrsť para orechov alebo varená kukurica. Denná potreba pre obe pohlavia je 100 mikrogramov.

Vitamíny skupiny B
Vitamín B6 pomáha udržiavať rovnováhu hormónov. Dobrými zdrojmi sú: pečeň, ryby, sója, pšeničné klíčky, banán, špenát, avokádo, celozrnné obilie, hydina.

Tip na stravu: tuniakový šalát so žeruchou alebo celozrnný chlieb s avokádovou nátierkou a paprika. Denná potreba pre obe pohlavia je 50 mg.

Vitamín B12 je potrebný pre delenie buniek, podporuje zvýšenie počtu spermií. Dobrými zdrojmi sú mušle, sardinky, jahňacie, vaječný žĺtok, syr čedar, kvasená kapusta, fermentované mliečne výrobky.
Tip na stravu: jahňacie kotlety so šalátom. Denná potreba pre obe pohlavia je 50 mg.

C, E a omega-3 mastné kyseliny
Vitamín C zvyšuje počet spermií, zabráni zlepovaniu a tvorbe abnormálnych spermií, zlepšuje ich pohyblivosť. Dobrými zdrojmi sú citrusové ovocie, čierne ríbezle, jahody, kivi, zeleninová paprika, paradajky, brokolica, kapusta, šípky.

Tip na stravu: veľký šalát s paprikou, cherry paradajkami, avokádom, žeruchou a strúhanou mrkvou. Čerstvá šťava z dvoch pomarančov a mrkvy, citrónu a trochu zázvoru. Denná požiadavka pre obe pohlavia je 1 000 mg.

Vitamín E zvyšuje pohyblivosť spermií, ich schopnosť preniknúť do vajíčka a redukuje pokles ovulácie zapríčinený vekom. Dobrými zdrojmi sú: slnečnicový olej, slnečnicové semienka, lieskové oriešky, mandle, avokádo, obilné klíčky, špenát, maslo, vaječný žĺtok, mlieko.
Tip na olovrant: mandľové alebo lieskové maslo na celozrnný toast. Denná požiadavka pre obe pohlavia je 270 mg.

Omega-3 mastné kyseliny zabraňujú slabému pohybu spermií, ich nízkemu počtu alebo tvorbe abnormálnych spermií. Preukázalo sa, že tiež znižujú tvorbu maternicových myómov a endometriózu. Dobrými zdrojmi sú: sardinky, losos, kôrovce, ľanový olej, orechy a semená.
Tip na stravu: grilované sardinky alebo losos so šalátom. Denná požiadavka pre oboch je tučné ryby raz-dvakrát týždenne, denne za hrsť orechov a lyžicu čerstvo zomletého ľanového semena. Denná požiadavka pre obe pohlavia je minimálne 300 mg.

Poznámka: Ak nie ste schopní získať dostatočné množstvo potrebných živín zo stravy, je potrebné dopĺňať ich užívaním príslušných výživových doplnkov.

Pycnogenol zlepšuje plodnosť
Tento zvláštne pomenovaný výživový doplnok je komplex vo vode rozpustných vysoko biologicky dostupných antioxidačných živín, získaných z kôry špeciálneho druhu pobrežnej borovice nájdenej v juhozápadnom Francúzsku. Obsahuje množstvo užitočných zlúčenín, takzvané bioflavonoidy. Sú to látky nachádzajúce sa výlučne v rastlinách (v ovocí, zelenine, orechoch, v obilninách, kakau a v nápojoch ako sú káva a víno). Dôvod na doplňovanie výživy Pycnogenolom nie je len obohatiť nedostatočné stravovanie. Pycnogenol posilňuje našu antioxidačnú obrannú schopnosť a má mnoho zdraviu prospešných účinkov, ktoré nie sú dosiahnuteľné životosprávou samou o sebe.

 

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
NWEzZmM3