S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Hrášok je malý zelený zázrak. Zvyšuje pružnosť pokožky, pevnosť vlasov a nechtov

18.02.2020

Hrášok je malý zelený zázrak. Zvyšuje pružnosť pokožky, pevnosť vlasov a nechtov

V gastronómii je hrach pokladaný za zeleninu, ale botanicky patrí medzi ovocie. Hrach je jednoročná, popínavá rastlina, so zbiehavými a prerastenými listami z čeľade bôbovitých. Plodmi sú struky, obsahujúce dužinaté semená nazývanými hrášok. Kvitne od mája do septembra. Hrach je významná poľnohospodárska plodina, nakoľko poskytuje najstabilnejšie úrody.

Pôvod hrachu treba hľadať v Číne. Odtiaľ sa rozšíril do Indie, na Blízky východ a do Európy. V roku 8200 pred n.l. sa pestoval na Cypre. Už za čias Homéra označovali hrach za dar bohov. V 12.storočí sa pestoval v kláštorných záhradách a od 15.storočia sa začal objavovať ako súčasť menu kráľovských dvorov.

Obsah vitamínov a minerálov v hrachu
Najcennejšia na hrachu je jedinečná kombinácia horčíka a nukleových kyselín. Semená hrachu sú dôležitým zdrojom bielkovín pre výživu ľudí a zvierat. Zrelé semená obsahujú 22 – 28 % dusíkatých látok, 46 – 56 % škrobu, 5 – 7 % vlákniny, 3 % tuku a väčšie množstvo enzýmov a vitamínov A, B1, B2, C, D a K. Hrach je spolu s bôbom obyčajným považovaný za najvýznamnejšiu strukovinu pestovanú v ekologickom poľnohospodárstve.
Hrach má omladzujúce účinky, stimuluje rast buniek, má anabolické účinky (stimuluje rast svalovej hmoty) pri športe a kondičnom tréningu, posilňuje nervy, aktivizuje bunkový metabolizmus, spevňuje vlasy a väzivové tkanivá, zlepšuje zrakovú schopnosť, pomáha pri zápche, detoxikuje organizmus, znižuje hladinu cholesterolu a tukov v krvi.

  

Hrach a jeho účinky na zdravie

Hrach na zdravé srdce a krvný tlak
Zelený hrášok obsahuje slušné množstvo zdravých minerálov, ako je horčík, draslík a vápnik. Strava s vysokým obsahom týchto živín môže byť užitočná pri prevencii vysokého krvného tlaku, ktorý je hlavným rizikovým faktorom srdcového ochoreni. Zelený hrášok tiež poskytuje flavonoidy, karotenoidy a vitamín C, antioxidanty, u ktorých sa zistilo, že znižujú pravdepodobnosť srdcových ochorení a mozgovej príhody kvôli ich schopnosti predchádzať poškodeniu buniek.

Hrach má anabolické účinky
Žiadny iný druh zeleniny (s výnimkou sóje) neobsahuje takú vysokú a biologicky aktívnu koncentráciu bielkovín a nukleových kyselín. Kým nukleové kyseliny (respektíve gény) v bunkových jadrách riadia bunkový metabolizmus, proteíny (bielkovinové molekuly) vo veľkom vodnatom priestore vnútri buniek tieto povely vykonávajú. Telesná a mentálna sviežosť a kondícia sú možné len vďaka súčinnosti týchto dvoch biologicky aktívnych zložiek.

Hrach na trávenie
Zelený hrášok je jedným z najlepších rastlinných zdrojov bielkovín, čo je hlavným dôvodom, prečo zasýtia, spolu s ich vysokým množstvom vlákniny. Konzumácia bielkovín zvyšuje hladinu určitých hormónov v tele, ktoré znižujú chuť do jedla. Proteín funguje spolu s vlákninou na spomalenie trávenia a podporuje pocity plnosti. Vláknina tiež pomáha proti zápche a detoxikuje organizmus.

VYSÁDZAJTE S MYKORHÍZNYMI HUBAMI
                            
Chcete si objednať? Kliknite na jednotlivé obrázky.

Hrach kontroluje zdravú hladinu cukru v krvi
Zelený hrášok má niekoľko vlastností, ktoré môžu pomôcť podporiť kontrolu krvného cukru. Po prvé, má pomerne nízky glykemický index (GI). Strava, ktorá obsahuje množstvo potravín s nízkym GI, sa ukázala ako užitočná pri regulácii hladín cukru v krvi. A čo viac, zelený hrášok je bohatý na vlákninu a bielkovinu, čo môže byť prospešné pre kontrolu hladiny cukru v krvi. Je to preto, lebo vláknina spomaľuje rýchlosť absorpcie sacharidov, čo podporuje pomalší a stabilnejší nárast hladiny cukru v krvi.

Hrach ako výživa nervov
Malé zelené guľôčky obsahujú vysoké koncentrácie vitamínu B1, ktorý zabezpečuje optimálnu výživu nervov. Vďaka vitamínu B1 sme odolnejší a máme vyrovnanejšiu náladu.

Hrachom proti rakovine
Pravidelné konzumovanie zeleného hrášku môže znížiť riziko vzniku rakoviny, najmä v dôsledku obsahu antioxidantov a ich schopnosti zmierniť zápal v tele. Zelený hrášok obsahuje aj saponíny, zlúčeniny rastlín známe ako protirakovinové. Niekoľko štúdií ukázalo, že saponíny môžu pomôcť predchádzať niekoľkým typom rakoviny a majú potenciál inhibovať rast nádorov. Okrem toho sú bohaté na niekoľko živín, ktoré sú známe svojou schopnosťou znižovať riziko vzniku rakoviny vrátane vitamínu K, čo môže byť zvlášť užitočné pri znižovaní rizika rakoviny prostaty.

Chcete si dopestovať hrášok v záhrade?

Vyskúšajte kvalitné semienka z produkčného domu Franchi 

     

Hrachom pre zdravé kosti i proti osteoporóze
Hrach je plný vitamínu K a vitamínu D, ktoré pomáhajú pri absorbovaní vápnika a pomáhajú predchádzať osteoporóze a posilňovať kosti. Vitamín K pomáha ľudskému telu pred prevenciou chorôb, ako je artritída a Alzheimerova choroba.

Hrach na chudnutie
Hrášok je nízkotučný a nízkokalorický typ potravy. Zelené zeleniny sú považované za zdroj dobrého zdravia, ale keď hovoríme o hrášku, pomáhajú vám efektívne pri chudnutí. Hrach má relatívne nízky obsah kalórií v porovnaní s fazuľou.

Hrach na imunitu
Vysoká hladina antioxidantov v hrášku zabraňuje viacerým reakciám v tele, ktoré môžu spôsobiť vážne ochorenia. Hrach obsahuje vysoké množstvo železa, minerálov, vitamínu C a mnoho ďalších živín, čo zlepšuje našu imunitu a umožňuje bojovať proti infekciám a chorobám.

Hrach na pokožku
Hrach obsahuje vysoké množstvo antioxidantov (katechín, flavonoidy) a pomáha predchádzať známkam starnutia. Hrach sa tiež používa na zlepšenie pleti. Antioxidanty pomáhajú pri prevencii vrások. Všetci vieme, že všetko, čo jeme, má vplyv na naše telo. Konzumácia hrášku vám určite pomôže získať zdravú a krásnu pleť.

Použité zdroje:
https://www.nazdravie.sk/hrach/
https://zdravopedia.sk/zelenina/hrach-10-ucinkov-na-zdravie

.

RADY ZÁHRADKÁROM

Hrach neznáša mráz
Hrach je chladnomilná rastlina a najlepšie sa jej darí pri teplotách 13 až 18 °C. To, že je chladnomilná, ale neznamená, že znesie mráz. Hrach umiestňujte do úrodnej priepustnej pôdy, ktorá udržuje vodu, ale ktorá nezostáva dlho studená a mokrá. Ani prehnané sucho hrachu nesvedčí. Pred tým, než vysadíte hrach do pôdy, prehnojte pôdu vyzretým kompostom alebo odležaným hnojom. Aj hrách vyžaduje dodržiavanie osevného postupu, teda zmenu miesta, kde rastie, po určitej dobe. 

Obdobie siatia
Hneď ako sa pôda oteplí na 10 °C, môžete hrach vysiať. Pri nižších teplotách bude klíčenie a rast hrachu pomalší, preto je možné prikryť ho v počiatočnom období poklopom alebo fóliou. Pokiaľ chcete žať postupne, sejte tiež postupne, napr. v dvojtýždňových intervaloch. Posledný hrach ale zasejte zhruba 10 týždňov pred prípadnými prvými mrazmi, aby stihli struky dozrieť.

Spôsob siatia
Sejeme do pruhov tak, aby sa neskôr rastliny navzájom podopierali. Sejte do pruhov, ktoré sú zhruba 6 centimetrov hlboké a 3centimetrov široké. Druhou možnosťou je siať do pásov, ktoré sú asi 20 centimetrov široké. Môžete ich vysadiť aj formou dvojpásov, teda dva pásy vedľa seba na záhone.

Starostlivosť o hrach
Krátko po zasiatí sú semena hrachu ohrozované vtáctvom, ktoré ich môže vyzobávať zo záhonov. Preto semená chráňte proti vtákom rôznymi strašiakmi alebo rušením a zároveň radšej upevnite okolo hrachu sieť. Len čo rastliny hrachu povyrastú, odstráňte sieť proti vtákom a namiesto nej pridajte na záhony opory, po ktorých sa bude môcť hrach vinúť. Ak máte hrášok na záhone v dvoch riadkoch, môžete k jednotlivým sadeničkám postaviť latky vzdialené od seba približne 30 centimetrov. K týmto latkám odspodu obmotávame povrázok dookola tak, aby jednotlivé úrovne povrázku boli vzdialené asi 20 centimetrov. Hrach sa po takejto “stene” potom bude môcť plaziť. Môžete tiež použiť napríklad aj pletivo z drôtov alebo suché vetvičky, po ktorých sa hrach tiež dobre plazí. Nízke typy hrachu oporu nepotrebujú.

Škodcovia
Ako už bolo povedané, najväčším nepriateľom hrachu sú vtáky, najmä sojky, holuby, obaľovač hrachový a strapky. Nebezpečné môžu byť ale aj myši, ktoré môžu zožrať semená hrachu pod zemou. Oplatí sa teda okolo záhrady, kde zeleninu pestujete, inštalovať strašiče na myší a vtákov.

.

Mohlo by vás tiež zaujímať

.

UHORKA PODPORÍ TRÁVENIE A POMÔŽE VAŠEJ PLETI

Zelené uhorky obsahujú veľa vody, takmer žiadne kalórie a množstvo biologicky aktívnych látok na krásu. Výborne uhasí smäd, používame ich zvonku i znútra - znútra  nám dávajú zdravie, zvonka zasa krásu. Uhorka je výborný pomocník pri chudnutí, zlepšuje využitie bielkovín v organizme, prečisťuje črevá, má mierne laxatívne a detoxikačné účinnky, posilňuje imunitný systém a sliznice čriev, je výborný antioxidant, skrášľuje pokožku i vlasy, zmierňuje problémy s očami a pomáha pri úpale. Viac...

 

.

.

RUKOLA SÍCE VYZERÁ AKO BURINA, ALE OBSAHUJE MNOHO VITAMÍNOV

Rukola je starodávna listová zelenina, ktorej pestovanie sa začalo okolo 6. storočia. Má veľa výživových hodnôt a bola používaná pre svoje liečivé vlastnosti v celej histórii. Jej popularita začala klesať okolo 19. a 20. storočia. Teraz sa vracia späť ako jedna z najzdravších potravín dostupných pre ľudstvo. Viac...

.

.

.

.

.

.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
NGY4ZDZiMD