S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Osem prekvapivých dôvodov prečo by ste mali jesť pravidelne mrkvu

03.03.2020

Osem prekvapivých dôvodov prečo by ste mali jesť pravidelne mrkvu

Mrkva je jedným z najznámejších a najrozšírenejších druhov zeleniny. Je veľmi pohľadná a tiež veľmi zdravá. Typickú žiarivú farbu raného druhu – karotky – pozná snáď každý. Práve farba signalizuje zdravie, pretože je príznakom prítomnosti dôležitého antioxidantu betakaroténu, ktorý je v mrkve výrazne zastúpený. Čo všetko ešte mrkva obsahuje?

Vitamíny B, C, D, E a K, lecitín, vlákninu, ľahko stráviteľnú glukózu, sodík, vápnik, horčík, jód, draslík, fosfor, železo, meď, mangán a selén. Pokiaľ mrkvu konzumujete pravidelne, robíte pre seba dobrú vec, pretože:

1. Mrkva znižuje hladinu cholesterolu aj riziko vzniku ochorenia srdca
Výskumom bolo dokázané, že knzumácia karotky znižuje krvný chlesterol. U sledovaných osôb, ktoré pravidelne raňajkovali surovú karotku (200 gramov), došlo k zníženiu hodnôt až o 11 percent. No účinný je nielen žltý (oranžový) koreň mrkvy, ale aj jeho listy: pokiaľ trpíte vysokým krvným tlakom, umyte a osušte listy mrkvy a pripravte si z nich čaj, má totiž hypotenzívny účinok (znižuje krvný tlak).
Štúdie ukázali, že diéty s vysokým prísunom karotenoidov su spojené s nižším rizikom vzniku srdcovo-cievnych chorôb. Z karotenoidov mrkva neobsahuje len beta karotén, ale aj alfa karotén a luteín. Tie majú veľmi silný antioxidačný účinok a bránia poškodzovaniu buniek voľnými radikálmi. 

2. Mrkva čistí črevá 
Vzhľadom na vysoký obsah vlákniny zohráva táto zelenina dôležitú úlohu aj pri detoxikácii nášho organizmu: zlepšuje trávenie, prečistí črevný trakt a pomáha vyplaviť nahromadené tekutiny z organizmu. Mrkva má priaznivé účinky aj na žalúdok, vďaka svojim alkalizačným vlastnostiam pomáha pri liečbe žalúdočných vredov.
Mrkva obsahuje pektín, ktorý slúži ako výživa pre prospešné baktérie, nachádzajúce sa v hrubom čreve, čím podporuje zároveň aj udržiavanie rovnováhy črevnej flóry. Pektín vytvára na povrchu sliznice žalúdka tenký povlak, ktorý chráni pred dráždivými účinkami kyslých (kyselinových) jedál a nápojov, takže okrem liečby tráviacich porúch je možné mrkvu aplikovať aj v prípade iných ochorení, ako napr. reflux a žalúdočné vredy.

Nechýba niektorá z týchto kníh vo vašej knižnici?

          

3. Mrkva pre oči aj imunitu
V západných krajinách je mrkva známa ako "dobrá na oči", vďaka tomu že je bohatá na beta karotén, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A. Vitamín A sa ďalej transformuje v sietnici na rhodopsín, fialový pigment potrebný pre nočné videnie. Beta karotén sa ukázal ako dobrý bojovník proti makulárnej degenerácii a senilným kataraktom. Výskum ukázal že ľudia, ktorí prijímali najviac karoténu, mali o 40% menšiu šancu makulárnej degenerácie oproti tým, čo beta karotén konzumovali len v malom množste. .
Obsah stopového prvku selénu ma veľký význam pre imunitu. Už ľudoví liečitelia kedysi odporúčali mrkvovú šťavu slabým deťom, ktoré boli často choré, nedojčeným deťom či rekonvalescentom. Posilnenie celkovej odolnosti bolo jedným z dôvodov prečo na mrkvu nedali dopustiť, hoci o seléne alebo vitamíne C nemali vtedy ani potuchy.

4. Mrkva podporí zdravie zubov a ďasien
Ako sme spomínali už vyššie, menovaná zelenina nepodporuje len funkciu zraku, ale aj vývoj a stav kostí či zubov. Zdravie ústnej dutiny pritom môžete podporiť priamo i chrumkaním čerstvej mrkvy. Tá je totiž tvrdá a v prípade, že sa s ňou z času na čas popasujete, posilníte vaše zuby i ďasná. Jej hryzením navyše odstránite zo zubov nánosy a zvyšky po jedle a prirodzene ich očistíte. Taktiež tým podporíte tvorbu slín, čo napomôže v ústach vyrovnať hladinu pH. Zaradením mrkvy do jedálnička teda môžete ľahko prispieť aj ku krásnemu úsmevu.

5. Mrkva chráni pečeň
Ochrana jedného z dôležitých orgánov, pečeni, nám stojí zato, aby sme svoj stravovací plán prehodnotili a zaradili sme mrkvu do jedálnička. Mrkva ju totiž detoxikuje tým, že zabezpečuje odstránenie zlej žlče z tela. Ak takéto problémy nemáme, mrkva zabraňuje hromadeniu tuku v pečeni, čim napomáha lepšiemu tráveniu a zabraňuje priberaniu a obezite.

  

6. Mrkva ako prevencia rakoviny
Viaceré štúdie preukázali, že konzumácia mrkvy zmenšuje pravdepodobnosť rakoviny pečene, rakoviny prsníka a rakoviny hrubého čreva. Podľa dostupnýhc informácií je za to zodpovedný falcarinol and falcarindiol, ktoré majú protirakovinové účinky. Falcarinol je prírodný pesticíd, ktorý chráni korene mrkvy pred hubovými ochoreniami. Mrkva je jediný známy zdroj tejto látky. Výskum ukázal źe myši, ktoré konzumovali mrkvu mali o 1/3 menšiu pravdepodobnosť ochorenia rakovinou.

.

  Chcete si dopestovať mrkvu v záhrade?

Vyskúšajte kvalitné semienka z produkčného domu Franchi 

        
Objednajte si u nás - kliknite na obal zvolených semien.

7. Mrkva pomáha chudnúť
Vláknina v mrkve pomáha zrýchliť metabolizmus a zároveň dodáva pocit sýtosti. Okrem uvedených prospešných látok mrkva obsahuje bielkoviny a tuky a asi 6 percent sacharidov. Z deväťdesiatich percent ju tvorí voda. Je preto veľmi málo kalorická, v sto gramoch mrkvy dostávate len 125 kJ. Žartom sa hovorí, že kalorická hodnota mrkvy je záporná, pretože na jej strávenie vydá telo viac energie ako z nej získa. Niektoré diéty sú založené na mrkve, ako na hlavnej zložke. Najčastejšie ponúkajú mrkvovú polievku, mrkvový šalát a čerstvú mrkvovú šťavu. Za deň by mal človek pri takejto diéte skonzumovať asi 400 gramov mrkvy, či už čerstvej alebo tepelne spracovanej.

8. Mrkva sa postará o vašu pokožku
Chutná mrkva nakoniec blahodarne pôsobí aj na stav pokožky tela, a to vďaka obsahu všetkých vitamínov či minerálov. Na našu kožu pozitívne vplýva najmä spomínaný vitamín A, ale aj vitamín C, ktorý je dôležitý pri tvorbe kolagénu. Antioxidačné vlastnosti tejto koreňovej zeleniny napomáhajú spomaľovať starnutie buniek tela, a teda i našej pokožky. Ak túžite po žiarivej pokožke, ktorá je chránená pred slnkom aj vysychaním, chutná mrkva by sa na vašom tanieri mala nachádzať čo najčastejšie.

.

Hľadáte odborných poradcov pre každého záhradkára?

Na záver niekoľko zaujímavostí:

♣ Ak chcete z mrkvy získať predovšetkým veľmi prospešný betakarotén, jedzte ju tepelne upravenú s trochou tuku. Zatiaľ čo zo surovej mrkvy získate asi len 3-5 percent betakaroténu, z tepelne upravenej mrkvy to môže byť až 60 percent. Tuk je nevyhnutný preto, aby sa užitočné látky mohli rozpustiť - to neplatí len pre betakarotén, ale aj napríklad pre vitamín K.

♣ Pozornosť venujte aj tomu, akú mrkvu kupujete. Bohužiaľ, aj pri komerčne pestovanej zelenine sa niekedy používajú pesticídy. Ak máte možnosť, kupujte mrkvu od naozaj overeného pestovateľa na trhu. Vyberajte nepoškodené, pevné, sýto-oranžové alebo červené mrkvy. A, samozrejme, aj pranú mrkvu dôkladne oškrabte a umyte.

♣ Vedeli ste, že existuje Medzinárodný deň mrkvy? Pod názvom International Carrot Day je ním od roku 2003 4. apríl. Okrem Veľkej Británie mrkvu oslavujú aj vo Francúzsku, Taliansku, Švédsku, Rusku, Austrálii, Japonsku, ale aj v Čechách a na Slovensku. Usporadúvajú sa párty, večierky i detské oslavy s kostýmami a mrkvovými receptami (mrkvové mafiny, mrkvové torty). Medzinárodný deň mrkvy má svoju stránku aj na Facebooku.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
MTRkOWE