S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Vyvarujme sa chýb pri chudnutí

21.06.2019

Vyvarujme sa chýb pri chudnutí

Čoho by sme sa mali vyvarovať, ak chceme naozaj úspešne schudnúť? Ponúkame vám pár tipov a rád, na ktoré by ste pri chudnutí nemali zabúdať. K téme sa vyjadruje zena.sme.sk Katarína Skybová, autorka knižných publikácií Redukčná diéta, Zoštíhľovacia diéta a Fresh diet, ktoré v minulosti zaujali širokú verejnosť a patrili k najpredávanejším knihám na slovenskom trhu.

Známe je pravidlo, že večer by sme už radšej nemali nič jesť, lebo práve vtedy sa najľahšie priberá. Nie je to však celkom pravda. „Ak máte správne nastavenú diétu, schudnete aj vtedy, keď budete večerať o 19.00 alebo aj neskôr. Dôležité je, aby ste posledné jedlo prijali najneskôr tri hodiny pred spaním,“ uvádza Katarína Skybová. Porcia by nemala byť príliš veľká, skôr než sacharidy by mala obsahovať viac bielkovín a zeleniny bez ohľadu na to, či je teplá, alebo studená.

Prípravky na chudnutie
Na trhu sú najrôznejšie kokteily a náplasti, ktoré majú pomôcť obmedziť chuť na jedlo a lepšie spaľovať tuky. Problémom číslo jeden je presvedčenie, že pre schudnutie nie je potrebné spraviť nič, len jesť zaručený prípravok na chudnutie a sledovať v zrkadle, ako sa naše proporcie zmenšujú.

„Prípravky na chudnutie sú ľahko dostupné, všetky ponúkajú prísľub bezproblémového, bezbolestného a rýchleho chudnutia, ich užívanie je nenáročné a anonymné. Nadváha a obezita  je bilančný problém príjmu a výdaja energie a vyliečiteľná je iba komplexnou zmenou životosprávy,“ vraví Katarína Skybová z Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy kompliment.

Užívaním prípravkov nedosiahneme vyššie spaľovanie energie tela, a teda ani odbúranie tukových zásob. Pri používaní náplastí boli síce preukázané požadované účinky na organizmus, ale ich samotným používaním sa schudnúť nedá. „Podiel náplasti na úspechu chudnutia nepresiahne viac ako 10 %, a to ani v prípade, keď budete držať redukčnú diétu a pravidelne cvičiť,“ dodáva odborníčka. „Skôr, ako skúšať jeden prípravok za druhým, je lepšie sa zamyslieť komplexnejšie nad problémom s váhou a pokúsiť sa zmeniť celú životosprávu.“

Stopercentné prírodné šťavy
Neodmysliteľnou súčasťou chudnutia je prísun tekutín. Nie však akýchkoľvek. Nemali by obsahovať žiadnu energiu, preto sú najvhodnejšie pitná voda, stolová voda, minerálka a nesladený čaj. Pri chudnutí sa neodporúčajú ani čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, napriek tomu, že majú vysoký obsah vlákniny, vitamínov, aktívnych enzýmov a minerálnych látok a patria k biologicky najhodnotnejším tekutinám.

Okrem týchto telu prospešných látok totiž obsahujú aj cukor, ktorý rýchlo preniká do krvi a je pohotovostným zdrojom energie. „Počas redukcie sa neodporúča piť viac ako sto mililitrov ovocnej alebo zeleninovej šťavy denne a najvhodnejšia je zriedená vodou. Rovnako je to aj so 100 % ovocnými džúsmi. Mali by sme si ich vždy vychutnať, piť príležitostne a pomaly, nie si nimi zaháňať smäd,“ radí odborníčka. Pri chudnutí je dôležité obmedziť aj príjem nízkoenergetických nealkoholických nápojov. Cieľom redukčného režimu by mala byť zmena stravovacích zvykov a kontrola chuti na sladké. Preto je vhodné cielené znižovanie citlivosti chuťových buniek na vonkajšie podnety. Dosiahneme to, keď sa budeme vyhýbať sladkým tekutinám.

Neodporúča sa ani príjem väčšieho množstva kávy a bylinkových čajov, viac ako štyroch šálok denne, aj keď sú nesladené. V prípade čajov je dôležité nepiť len jeden druh, ale striedať ich viacero súčasne. Celkovo nevhodnou tekutinou je pri chudnutí aj mlieko, ktoré sa pre bohatý obsah živín považuje za plnohodnotnú potravinu a nie nápoj.

Kedy a ako sa vážiť
Najobjektívnejšie je ranné váženie po vyprázdnení a pred raňajkami. Pre lepšiu kontrolu je lepšie vážiť sa dvakrát za týždeň vždy v rovnaký čas. Pri chudnutí je málokedy viditeľný rozdiel v strate váhy zo dňa na deň. Odborníkmi odporúčaná optimálna strata hmotnosti je 0,5 až 1,5 kila týždenne.

Podrobnejšie informácie o priebehu redukcie váhy zistíme na váhach, ktoré pracujú na princípe bioelektrickej impedancie (BIA) – prechodu elektriny so slabou intenzitou a vysokou frekvenciou. Hodnotia celkový telesný tuk, jeho rozloženie v brušnej dutine, kostrové svalstvo, objem vody v tele aj index telesnej hmotnosti (BMI).

  

Jednostranné diéty
„Naše telo má dobre a zdravo fungovať aj počas chudnutia a dodržiavania diéty. Keďže neexistuje potravina, ktorá obsahuje všetky živiny v optimálnom pomere, je potrebné, aby naša strava bola aj počas chudnutia pestrá a vyvážená,“ uvádza Katarína Skybová. Redukčné diéty, ktoré sú založené na príjme len jedného druhu potravín, ako je napríklad vajíčková, ryžová, hroznová a iné, nie sú vyhovujúce. Vzniká pri nich nebezpečenstvo nedostatku dôležitých látok, čo môže ohroziť optimálne fungovanie tela a samotné chudnutie.

Podobná diéta napokon zaťažuje človeka aj psychicky, keďže po istom čase prestane chutiť a stáva sa nepríjemnou, čo má za následok jej ukončenie, a teda nedodržanie cieľa. Príliš nízky príjem sacharidov môže viesť ku hypoglykémii, ktorá sa prejavuje bolesťami hlavy, únavou, nervozitou, studeným potom, trasením sa a slabosťou.

Nie je vhodná pre ľudí, ktorí vykonávajú náročnú manuálnu prácu alebo pravidelne športujú. Bezsacharidovú diétu nie je dobré držať dlhodobo. Pre zvýšenú hladinu bielkovín sa zbytočne zaťažujú obličky, zvýšený obsah tukov zase vytvára riziko vysokého obsahu tukov v krvi. „V žiadnom prípade by ju nemali dodržiavať ľudia so srdcovocievnymi ochoreniami, s ochoreniami obličiek, diabetici alebo pacienti s dnou,“ varuje odborníčka.

Najčastejšie omyly pri chudnutí

  • Zvolili sme si nesprávny spôsob chudnutia. Viac ako na vlastné sily a schopnosti sa spoliehame na zázračné prostriedky na chudnutie, či už sú to doplnky výživy, preparáty, alebo lieky na chudnutie, rôzne prístroje, krémy, vodičky, čajíky či procedúry so zázračným účinkom. Veríme, že prístrojová stimulácia svalov alebo cvičenie na cvičiacom zariadení, ktoré cvičí namiesto nás, má efekt a zabezpečí vyšší výdaj energie ako vlastné aktívne cvičenie.
  • Začneme chudnúť bez predchádzajúcej prípravy, nemáme jasnú stratégiu a chýba nám plán chudnutia.
  • Vrhneme sa na prísnu alebo jednostrannú diétu a nie sme pripravení na úskalia, ktoré prináša.
  • Sústredíme sa iba na pohyb bez úpravy stravovania.
  • Vyberieme si nesprávny druh pohybu.
  • Začneme chudnúť v čase, keď máme veľa pracovných alebo osobných povinností a nemáme čas sa mu poriadne venovať.
  • Stanovíme si nereálne ciele.

Ako začať chudnúť

  • na začiatku chudnutia nám nesmie chýbať chuť a odvaha pomenovať chyby, ktorých sa v životospráve dopúšťame,
  • vyvarovať by sme sa mali diét, ktoré sľubujú vysoký úbytok hmotnosti v krátkom čase bez vynaloženia akejkoľvek osobnej námahy, bez potreby úpravy stravy a pohybu,
  • podobne ako pod dohľadom odborníka, aj v prípade ak chudneme doma sami, mali by sme mať vopred pripravený redukčný jedálny lístok a tréningový plán na obdobie jedného až dvoch mesiacov.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
YWM4MjI3