S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Zloženie a význam zeleniny

28.09.2019

Zloženie a význam zeleniny

Ľudia už odpradávna vedia, že ovocie, zelenina, lesné plody a bylinky vedia priaznivo ovplyvniť naše zdravie. Obsahujú ochranné látky, ktoré chránia telo pred niektorými chorobami a liečia. 

Zeleninu si ceníme pre vysoký obsah vitamínov, vlákniny, minerálnych a bioaktívnych látok. Zelenina obsahuje v priemere 92,5 percenta vody, niektoré druhy obsahujú viac, iné menej. Vo vode sú rozpustené cenné obsahové látky. Zelenina má nízku energetickú hodnotu. Aj preto považujeme zeleninu za prirodzenú zložku správnej výživy.

Sacharidy (cukry)
Zastúpené sú rozličnými druhmi cukrov, škrobov, celulózou, lignínom a pektínom. Jednoduché cukry glukóza a fruktóza sú prítomné vo všetkých druhoch zeleniny. Čierny koreň, artičoky a baklažán obsahujú inulín, ktorý dobre znášajú aj diabetici. Škrob sa nachádza najmä v hrášku, kukurici a v zásobných orgánoch rastlín. Celulóza spolu s lignínom tvoria významnú vlákninu, ktorá urýchľuje prechod potravy tráviacim traktom a tým obmedzuje vstrebávanie škodlivín. Pektíny nájdeme najmä v baklažáne, tekviciach a cvikli. Priaznivo vplývajú na črevnú mikroflóru.

Bielkoviny
V zelenine sú zastúpené v malých množstvách. Najviac bielkovín je v strukovej zelenine. Preto treba konzumovať čo najviac fazule, hrášku, sóje, šošovice a bôbu záhradného v zelenej alebo suchej forme. Strukoviny poskytujú aj také aminokyseliny, ktoré sa v živočíšnych bielkovinách nenachádzajú v potrebných množstvách.

Nechýba niektorá z týchto kníh vo vašej knižnici? 

                
Objednajte si u nás - kliknite na obálku zvolenej knihy.

Tuky (lipidy)
Nachádzajú sa v zelenine v malých množstvách. Nízky obsah je pre konzumenta výhodný. Významný je tuk zo zeleninových semien. Jeho zloženie má priaznivé účinky na ľudský organizmus. Minerálne látky Slúžia ako stavebné zložky alebo ako súčasť enzýmových systémov. Povedzme si prednosti niektorých z nich.

Vápnik (Ca)
Znižuje riziko výskytu osteoporózy (rednutie kostí), reguluje zrážanie krvi, pôsobí na nervovú a svalovú činnosť (spolu s draslíkom). Najviac vápnika obsahuje brokolica, kel kučeravý, zeler, chren, petržlenový koreň, listová zelenina a všetky vňate.

Železo (Fe)
Je nevyhnutné pre tvorbu krvného farbiva – hemoglobínu a činnosť enzýmov. Na železo sú bohaté: špenát, hlúbová zelenina, mrkva, chren, petržlen, zeler, mangold, všetky vňate, pažítka a pór.

Horčík (Mg)
Jeho nedostatok spomaľuje rast detí, spôsobuje podráždenosť, vypadávanie vlasov a kožné ochorenia. Nadpriemerné množstvo horčíka je v mangolde, kôpri, špenáte, petržlene, zelerovej a petržlenovej vňati a kukurici.

Hľadáte kvalitné výživové doplnky?
Vyskúšajte kvalitné produkty z Fínska


Fin Mineraltabs obsahuje minerály a stopové prvky,
ktoré prispievajú k správnemu fungovaniu organizmu.

Draslík (K)
Napomáha vylučovať vodu, posilňuje krvný obeh a činnosť svalov. Na draslík je bohatý paštrnák, petržlen, cibuľová vňať, petržlenová vňať, kel kučeravý a brokolica.

Mangán (Mn)
Je nevyhnutný pre normálnu činnosť pohlavných žliaz a hypofýzy. Zúčastňuje sa na tvorbe krvi, kostí a na funkcii nervového systému. Nájdeme ho v hlúbovej zelenine, v cvikli, chrene, cesnaku, hrášku a fazuľke.

Meď (Cu)
Je potrebná pri tvorbe krvi. Na meď je relatívne bohatá cibuľová a koreňová zelenina, špenát, rebarbora, paprika a tekvice.

Vitamín C
Tradične pozitívne je zelenina hodnotená aj pre svoj obsah vitaminov. K základným počítame vitamín C. Slúži k podpore imunity organizmu, ale v súčasnosti je diskutovaný hlavne ako silný antioxidant a prevencia kardiovaskulárnych chorôb. Denná doporučená dávka je okolo 80 mg. Veľmi bohatými zeleninami na vitamín C sú petržlenová vňať alebo paprika. V nich môže byť maximálny obsah až 2 g/kg! Vysoké zastúpenie vitamínu C je aj v rúžičkovom keli alebo v brokolici, ale i v mnohých iných druhoch zeleniny je podiel vitamínu C v stovkách miligramov.


  

Provitamín A
Je v zelenine reprezentovaný karotenoidmi, hlavne beta-karoténom. Nielen, že je silným antioxidantom, ale tiež chrání očnú rohovku a vôbec zrak. Zelenina je pre nás podstatná, pretože v priemernom jedálničku dodáva až 40 % potreby vitamínu A. Doporučená denná dávka je do 5 mg. Karotenoidy sú rastlinné farbivá, prevážne oranžové. Preto ich nachádzame bohato zastúpené v mrkvi (50-150 mg/kg), paprike cca 100 mg/kg, ale i vo vňati petržlenu, špenáte či v pekingskej kapuste, v ktorých je oranžová farba prekrytá zeleným chlorofylom. Nesmieme zabúdať na prítomnosť tukov v strave, pretože vo vodě sa tieto látky nerozpúštajú.

Vitamíny skupiny B
Je ich celý rad. B1 - thiamín má vplyv na tráviacu sústavu, jeho nedostatok môže spôsobovať únavu. Denný doporučený príjem je 1-2 mg. Mnohé druhy zeleniny ho obsahujú v množstve okolo 0,1 mg/kg (cukrová kukurica, špenát).
B2 - riboflavín ovplyvňuje očné sliznice, napríklad pri tvorbě sĺz k ich ochrane. Denná spotreba je asi 1,5 mg. Bohatšími zeleninami sú špenát a brokolice.
B6 - pyridoxín slúži k prevencii arterosklerózy a je zastúpený v hlúbovinách alebo v sóji.
Kyselina listová (folacin) má protizápalové a antioxidačné účinky. S obľubou ju využívajú kozmetické firmy. Doporučená dávka je 0,2 mg. Prakticky väčššina druhov listovej zeleniny (napr. špenát) má významnější obsah.

  

Vitamín E
Vyhľadávaným vitamínom v mnohých umelých preparátoch je vitamín E. Nazývá sa tokoferol a má pozitívny vplyv na plodnosť a patrí k zložkám ochranného antioxidačného systému organizmu. Podporuje všeobecne odolnosť. Medzi bohaté zeleninové druhy radíme brokolicu, rajčiny alebo špargľu.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
Y2FhZTE