S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Ako miznú živiny z mlieka a mäsa, či vitamíny z ovocia a zeleniny?

12.08.2019

Ako miznú živiny z mlieka a mäsa, či vitamíny z ovocia a zeleniny?

Kravské mlieko je stále považované za cennú surovinu, i keď niektorí majú voči nemu výhrady. Samozrejme, ak máte negatívnu reakciu na laktózu, v tom prípade jeho konzumácia pre vás príjemnou rozhodne nebude. Pozrime sa však na to, ako prichádza spracovaním o živiny, kvôli ktorým ho vlastne kupujeme.

Cenná surovina vďaka zloženiu 
Hodnota kravského mlieka je podmienená obsahom bielkovín, tukov, cukrov, minerálnych látok, vitam
ínov, enzýmov a pod. Všetky tieto látky sa v mlieku nachádzajú v biologicky vyvážených pomeroch a v takej forme, že pri ich konzumácii je ľudský organizmus zaťažený minimálne. Je hlavným zdrojom vápnika, ktorý je najdôležitejšou zložkou pri obnove kostného metabolizmu. Pokiaľ ide o samotné vitamíny, mlieko je ich veľmi dobrým zdrojom. Obsahuje dostatočné množstvo vitamínu A i vitamínov skupiny B.

Nie je pravda, že zahlieňuje 
Nenechajte sa zneistiť vyznávačmi mýtov o škodlivosti mlieka, ktoré je podľa nich príčinou zahlieňovania, astmy, akné či obezity. Chcem zdôrazniť, že zatiaľ neexistuje kvalifikovaná štúdia, ktorá by tieto mýty potvrdila – skôr naopak. Keďže je mlieko aj veľmi citlivá potravinárska surovina je dôležité, aby bolo čo najskôr spracované. K základným spôsobom ošetrenia patrí tepelná úprava – pasterizácia, ultrapasterizácia a sterilizácia. Dochádza pritom k usmrteniu prevažnej väčšiny mikroorganizmov, najmä choroboplodných, čo je z hľadiska hygienického nepochybne pre nás veľmi dôležité,“ píše v knihe Vitamínová biblia jej autorka Doc. Ing. Ružena Uherová, PhD. 

Knihy so zdravotnou tematikou do každej domácnosti

      
Objednať si môžete kliknutím na obrázok.


Aký je osud vitamínov pri spracovaní mlieka
A ako je to s trvanlivým mliekom vyrábaným ultrapasterizáciou, ktoré si môžeme kúpiť vo väčšom množstve – do zásoby, pretože uvedená doba trvanlivosti je minimálne tri mesiace? 
Keďže som sa touto problematikou osobne veľmi detailne zaoberala, môžem uviesť svoje výsledky, ktoré sa zhodujú s mnohými prácami zahraničných autorov. Z výsledkov týchto prác vyplýva, že obsah lipofilných vitamínov sa ultrapasterizáciou mení minimálne (cca do 5 percent). Pri vitamínoch skupiny B sa úbytok pohyboval v rozmedzí 5 až 10 percent. Dlhodobé skladovanie trvanlivého mlieka, i keď bez prístupu vzduchu, môže spôsobiť zníženie obsahu mnohých vitamínov – napríklad beta-karoténu a kyseliny listovej. Na príčine sú stopy kyslíka v obale... Taktiež výrobné procesy, ktoré sa používajú pri rôznych druhoch mliečnych výrobkov, obyčajne znamenajú, že obsah vitamínov je vzhľadom k východiskovej surovine – mlieku nižší,“ vysvetľuje autorka spomínanej knihy.


Ako sa vyparia vitamíny skupiny B z mäsa
„Aj keď považujeme mäso za veľmi dobrý zdroj vitamínov, najmä vitamínov B komplexu, dochádza počas kulinárnych úprav i v priebehu technologického spracovania k stratám najmä vitamínov citlivých na vysokú teplotu. Ako príklad uvediem tiamín 
(vitamín B1), ktorého obsah sa počas varenia zníži o 50 až 70 percent a vyprážaním o 20 až 50 percent,“ píše v knihe Vitamínová biblia jej autorka Doc. Ing. Ružena Uherová, PhD.



  

Ako je to s údeninami
Odborníčka tvrdí, že mäsové trvanlivé či menej trvanlivé údenárske výrobky, mäsové konzervy alebo hotové jedlá, majú oproti hodnotám pôvodnej suroviny podstatne nižší obsah vitamínov. Nehovoriac o tom, že každé skladovanie a následné prihrievanie hotových pokrmov znižuje ich vitamínovú hodnotu.

Od nás záleží pre aké potraviny sa rozhodneme 
„Tieto fakty sú podložené prácami vedeckých pracovníkov, ktoré upozorňujú na skutočnosť, že konzument má právo vedieť o problematike týkajúcej sa skladovania a spracovania potravín z hľadiska ich skutočnej výživovej a teda aj vitamínovej hodnoty. V konečnom dôsledku je však na samotnom spotrebiteľovi, ako a s akými potravinárskymi surovinami sa zabezpečí, teda aj v akej kvalite ich nakúpi,“ vysvetľuje autorka spomínanej knihy.

Iné zdroje vitamínov skuiny B a železa
Našťastie, dnes moderný životný štýl pozná prospešné spôsoby, ako si doplniť dôležité živiny i v prípade, že mäso nekonzumujeme. Existujú bielkovinové náhrady mäsa a taktiež výživové doplnky, ktoré sú veľmi dôležité pri snahe o zdravý životný štýl. Ide najmä o zelené potraviny – riasy chlorellu a spirulinu, zelený jačmeň.

  

Ako miznú vitamíny z čerstvej zeleniny a ovocia?
Určite ste sa už stretli s odporúčaniami lekárov, že striedma a vyvážená strava je prevenciou pred mnohými ochoreniami. Vieme, že máme jesť veľa zeleniny a ovocia, ale žiaľ, niekedy vôbec neobsahujú toľko živín, kvôli ktorým ich jeme, ako by mali. Kam miznú? Môže za to spôsob skladovania, dopravy, i príprava.
Nebezpečná zmena podmienok
Je známe, že najviac výživovo dôležitých látok – teda aj vitamínov – si zabezpečíme konzumáciou čerstvej surovej zeleniny a čerstvo odtrhnutým ovocím. A tiež je veľmi dôležitý spôsob ich úpravy, i skladovanie potravín. „Skladovanie vo veľkoskladoch je nastavené na nízku teplotu. Okrem teploty skladovania sa sleduje zloženie vzduchu, predovšetkým obsah kyslíka a jeho vlhkosť. Hovoríme teda, že skladujeme v riadenej atmosfére. Podmienky sú tu nastavené tak, 
aby vyhovovali určitému druhu ovocia či zeleniny. Pri preprave do obchodných sietí alebo tržníc dochádza k zmene týchto podmienok a k ďalšej zmene ešte príde pri nákupe a skladovaní v domácnosti,“ píše v knihe Vitamínová biblia jej autorka Doc. Ing. Ružena Uherová, PhD.
Hľadáte kvalitné výživové doplnky?
Vyskúšajte produkty Finclub.
  

Objednať si môžete kliknutím na obrázok.

Čo to pre ovocie a zeleninu znamená?
Pri zmene podmienok skladovania dochádza k rýchlejšiemu odparovaniu vody v dužine, táto stráca pevnosť, výsledkom čoho je vädnutie. Môžu sa urýchliť aj fyziologické ochorenia plodov, čoho výsledkom je hniloba alebo znehodnotenie plesňami. Ďalšími negatívnymi faktormi je slnečné žiarenie a prístup vzdušného kyslíka.

Citrusy a exotické ovocie utrpia najviac, citlivá je aj našalistová zelenina 
„Po dopravení na naše územie sú tieto plodiny znovu skladované týždne a niekedy i mesiace. Potom ich kúpime a znovu trochu poskladujeme. Pred konzumáciou očistíme, nakrájame a znovu poskladujeme. Šťavu z pomaranča si vytlačíme do zásoby, čo je veľká chyba. Všetkými týmito úkonmi dochádza k úbytku predovšetkým vitamínu C, ale aj iných vitamínov citlivých na vzdušný kyslík. Napríklad beta-karoténu, kyseliny listovej, ale aj iných vitamínov skupiny B. Obdobne je to aj v prípade zeleniny. Veľmi citlivá je listová zelenina skladovaná pri teplote miestnosti. Je citlivá na teplo a kyslík a preto ich pôsobením sa obsah vitamínu C intenzívne znižuje. Ďalší negatívny vplyv má zbytočne dlhé pranie pred konzumáciou – napríklad hlávkového šalátu, keď dochádza k stratám vylúhovaním. A tiež krájanie listov šalátu pred konzumáciou, keď je prístup kyslíka k zelenine niekoľkonásobne zvýšený. Znamená opäť zvýšený úbytok vitamínu C,“ vysvetľuje ďalej odborníčka.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
NmMyNT