S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Ako sa prejavuje účinok vitamínu E?

24.08.2019

Ako sa prejavuje účinok vitamínu E?

O viacerých potravinách, najmä o ovocí a zelenine sa dnes často hovorí ako o antioxidantoch. Obsahuje ich aj vitamín E. Viete, ako sa prejavuje jeho nedostatok? Čo znamená jeho prísun pre naše telo a zdravie?

Ako nás chránia antioxidanty?
Antioxidačná účinnosť sa prejavuje aj v ochrane ľudského organizmu pred škodlivými látkami zo znečisteného životného prostredia. Napríklad ťažkými kovmi – olovo, ortuť, kadmium, ktoré môžu v tele urýchľovať vznik voľných radikálov. Chráni pred priamym vplyvom ozónu – pred negatívnym účinkom slnečného (UV) žiarenia na pokožku a teda pred vznikom možného nádorového ochorenia kože,“ vysvetľuje Doc. Ing. Ružena Uherová, PhD., autorka knihy VITAMÍNOVÁ BIBLIA.

Koľko vitamínu E potrebujete?
Denná dávka vitamínu E – vyjadrená 100-percentnou účinnosťou alfa--tokoferolu, ktorá by zabezpečila človeka pred vznikom deficitu, nie je presne známa. Za dostatočnú dávku sa považuje približne 5 mg na deň. Keďže toto množstvo súvisí predovšetkým so stravovacími návykmi, a to v prvom rade s príjmom vyšších nenasýtených mastných kyselín, ktoré sú súčasťou rastlinných olejov, treba počítať s tým, že na každý gram týchto kyselín treba prijať 0,6 mg vitamínu E. Toto množstvo môže zabrániť tvorbe peroxidov v našom organizme. Na Slovensku, aj v najbližších okolitých krajinách, sa vzhľadom na stravovacie návyky predpokladá denný príjem pre dospelú populáciu 14 až 19 mg nenasýtených mastných kyselín. U tehotných a dojčiacich žien je táto hodnota vyššia – 17 mg resp. 20 mg,“ vysvetľuje odborníčka.

Knihy so zdravotnou tematikou do každej domácnosti

      

Kedy máte nedostatok vitamínu E?
Jedným z najznámejších antioxidantov je vitamín E. Kedy môže dôjsť k situácii, že máte nedostatok tohto vitamínu? „Nedostatok vitamínu E z potravín býva ojedinelý. Vyskytuje sa v prípade poruchy vstrebávania tukov. Na príčine týchto porúch môže byť cystická fibróza – dedičné poškodenie funkcie pľúc a pankreasu – a Crohnova choroba – nešpecifický črevný zápal postihujúci časť tenkého čreva – ileum,“ tvrdí R. Uherová vo svojej knihe.

Ako sa prejavuje nedostatok vitamnu E?
Klasickým prejavom deficitu vitamínu E je anémia, ktorá vzniká predčasným odumieraním červených krviniek ľudí v staršom veku, prípadne u predčasne narodených detí. Ďalšími príznakmi sú: krehkosť žíl, neurologické problémy – napríklad ťažkosti

pri chôdzi, poruchy vstrebávania tukov.

Hľadáte výživový doplnok na doplnenie vitamínu E?
Vyskúšajte fínskukvalitu - Fin NeoEcaps50!

Fin NeoEcaps obsahuje vitamín E získaný z klíčkového oleja,
Je zdrojom všetkých ôsmich zložiek v skupine E vitamínov.
Vitamín E prispieva k ochrane buniek pred oxidatívnym stresom –
tj. pred útokom voľných radikálov.

Ktoré potraviny nám poskytujú dostatok vitamínu E?
Vitamín E je dôležitým antioxidantom, ktorý pomáha bojovať nášmu telu proti škodlivinám z vonkajšieho prostredia. Čo by sme mali konzumovať, aby sme ho mali dostatok?

Súčasť tukovej zložky
Vitamín E sa vyskytuje v pozoruhodnom množstve predovšetkým v tukovej zložke potravín rastlinného pôvodu, teda v rastlinných olejoch. „Najvyšší obsah bol zaznamenaný v oleji z obilných klíčkov. Tak napríklad olej z pšeničných klíčkov obsahuje 160 až 300 mg vitamínu E v 100 gramoch oleja, pričom zastúpenie najúčinnejšej zložky alfa-tokoferolu je asi 60 percent,“ vysvetľuje Doc. Ing. Ružena Uherová, PhD.

Vyskúšajte olej z klíčkov
Rastlinné oleje majú nižší obsah tohto vitamínu ako olej z pšeničných klíčkov a ich hodnota úzko súvisí so spôsobom spracovania. Všeobecne platí, že oleje lisované za studena (panenské) sú na vitamín E oveľa bohatšie ako rafinované. Tak napríklad surový slnečnicový olej obsahuje v 100 gramoch hmotnosti až 120 mg vitamínu E, pričom rafinovaný olej len 30 až 90 mg,“ vysvetľuje odborníčka.

 

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
MmFhYzI4N