S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Chcete sa dobre vyspať? Vyskúšajte zopár tipov!

25.08.2019

Chcete sa dobre vyspať? Vyskúšajte zopár tipov!

Spánok je jedna veľká záhada. Niekomu stačí pár hodín a funguje úplne bez problémov. Niekto by aj po deviatich hodinách spánku najradšej opäť zaľahol. Vedci sa o spánku dozvedajú každý deň nové veci a pritom stále zisťujú, ako málo o ňom vedia.
Isté je však jedno – dobrý spánok je pre nás životne dôležitý a je to jeden zo základných pilierov zdravia. Ak teda ťažko zaspávate alebo málo spíte, máme pre vás niekoľko tipov, ktoré môžete vyskúšať.

Autorka:
Prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc.


Optimálne podmienky 
Preto si v prvom rade vytvorme optimálne podmienky pre spánok: Spime v úplnej tme, alebo si ju vytvorme ako je to len možné. Aj kúsok svetla v miestnosti môže narušiť naše vnútorné hodiny a epifýzu produkovať melatonín a serotonín. Počas spánku a za tmy telo produkuje prirodzene spánkový hormón melatonín, nazývaný tiež hormón mladosti. Pozor! V miestnosti, kde spíme a niekto len na chvíľu zasvieti svetlo, preruší sa tvorba melatonínu, a to až na dve hodiny! Dokonca aj najmenšia žiara z rádiobudíka môže rušivo pôsobiť na spánok. Nezabudnime zatvoriť dvere do spálne a zbaviť sa nočných svetiel.



Knihy so zdravotnou tematikou do každej domácnosti

        
Knihy si môžete objednať po kliknutí na ich obálky

Bez svetla 
V noci vôbec nezapínajme žiadne osvetlenie, a to aj keď musíme ísť na záchod. Zakryme rádiobudík a používajme zatemňovacie žalúzie alebo závesy na okná. Ak ani tak nedosiahneme úplnú tmu, odporúčam z vlastnej skúsenosti zakryť oči očnou maskou. Celý život existuje a reaguje na striedanie svetla a tmy takzvaný cirkadiánny rytmus. Moderné denné elektrické osvetlenie výrazne zradilo naše vnútorné hodiny narušením jeho prirodzeného rytmu. Vysvetlenie je nasledujúce: ak v nočných hodinách čo len malé množstvo svetelných lúčov prejde cez zrakový ne v do hypotalamu, ktorý riadi naše biologické hodiny, toto svetlo predčasne signalizuje mozgu, že je čas sa prebudiť a začína pripravovať telo na aktivitu.

Udržujte v spálni teplotu 22 stupňov a menej
Mnoho ľudí má vo svojich domovoch a najmä v spálni príliš teplo. Štúdie ukazujú, že optimálna teplota pre spánok je medzi 15 až 20 stupňami Celzia. Ak je teplota v spálni chladnejšia alebo teplejšia, môže to viesť k nepokojnému spánku. Počas neho totiž vnútorná teplota tela klesne na najnižšiu úroveň, všeobecne asi štyri hodiny po zaspatí. Vedci sa domnievajú, že chladnejšia spálňa môže byť veľmi nápomocná pre dobrý spánok, pretože napodobňuje prirodzený pokles teploty tela. Navyše chladnejší vzduch obsahuje viac kyslíka.

PRE TÝCH, KTORÝCH TO ZAUJÍMA 
Profesorka Katarína Horáková spolu s Jozefom Budínskym v týchto dňoch uviedli na knižný trh knihu s názvom 
ZÚFALÁ NESPAVOSŤ:Prečo nemôžem spať! 
Kniha vyjde v najbližších týždňoch a bude súčasťou edície KNIHY DO VRECKA a série Zdravie: Ako na to?


Knihu si môžete objednať po kliknutí na ich obálky

Skontrolujte spálňu z hľadiska elektromagnetického poľa
To môže narušiť epifýzu a produkciu melatonínu a serotonínu. Môže mať rovnako i ďalšie negatívne účinky. Elektromagnetické pole wifi a gms telefónu priamo narúša synchronizované elektromagnetické pole mozgu v spánku.

Odstráňte z dohľadu hodiny
Prispievajú a môžu zapríčiniť prerušovaný, nepokojný spánok, najmä ak ich sledujeme po celú noc. Vnímanie tikajúcich hodín znamená, že ešte nespíme. Ich frekvencia nekorešponduje s frekvenciou mozgových vĺn hladiny alfa a teta, ktoré sú výrazne rýchlejšie. Vyhýbajme sa použitiu hlasného budíka. Je to veľmi stresujúce, keď nás zrazu vytrhne zo spánku. Ak pravidelne dostatočne spíme, je to dokonca zbytočný alarm. Vzdajme sa budíka a nahraďme ho napríklad hudobným alebo slnečným budíkom s digitálnym displejom, pričom intenzita hudby či vstavaného svetla sa postupne zvyšuje, a tak simuluje napríklad východ slnka. Rezervujme si posteľ len na spanie. Ak zvykneme sledovať televíziu alebo vykonávať určitú prácu v posteli, môže to mať za následok, že sa ťažšie uvoľníme a zaspíme, preto nevykonávajme tieto činnosti v posteli.

Hľadáte kvalitný výživový doplnok na dobrý spánok?



Fin Relaxor Forte 
je bylinný prípravok s upokojujúcimi účinkami, 
ktorý obsahuje účinný extrakt z mučenky. Múčenka (Passiflora incarnata) 
pomáha uľaviť nervovému napätiu, podporuje duševnú harmóniu 
pri strese, pomáha udržať hlboký spánok, prispieva k optimálnej relaxácii.

Zabezpečte si kvalitné a pohodlné matrace
Hlavnou úlohou matraca je spríjemňovať spánok a udržovať chrbticu v správnej polohe. Dôležité je, aby sa matrac prispôsobil nám a nie my jemu.

Zvážte oddelené spálne
Nedávne štúdie naznačujú, že pre veľa ľudí môže zdieľanie lôžka s partnerom (alebo zvieratami) významne narušiť spánok, a to najmä vtedy, keď partner má nepokojný spánok alebo chrápe.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
YmQzNzU1