S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Káva by nemala chýbať ani na vašom stole

08.04.2020

Káva by nemala chýbať ani  na vašom stole

Pitie kávy patrí ku každodennému rituálu, k chvíľkam pohody a uvoľnenia. Piť, či nepiť kávu? Je to takmer nevyčerpateľná téma. Neustále prichádzajú nové objavy o účinkoch tohto každodenného nápoja. Názory sa síce rôznia, ale prevažujú tie, ktoré káve pripisujú pozitívne účinky na naše zdravie. Veď obsahuje skoro 200 látok, ktoré na náš organizmus prospešne vplývajú. 

Prvé informácie o káve a jej vplyve na zdravie sa zachovali v legendách. Jedna z nich hovorí o chudobnom pútnikovi z Etiópie, ktorý sa v 15. storočí vyčerpaný zastavil pri neznámom kríku obsypanom suchými bobuľami. Chcel založiť oheň a prikladal si vetvičkami z kríka. Zaujala ho vôňa čiastočne spálených bobúľ. Vzal ich zopár, rozdrvil kameňmi a pridal do vody. Po chvíli pocítil sviežosť a silu. A tak nazval tento ker cahuha, čo znamená sila.

Čo všetko nájdeme v káve?
Zelené kávové zrná obsahujú vodu, tuk, sacharidy, bielkoviny, vlákninu a ďalšie látky, z ktorých niektoré sa v priebehu spracovania (hlavne pri pražení) menia, a tým vznikajú nové látky. Káva obsahuje 4 % minerálnych látok, najmä horčík a draslík, ale tiež makro- a mikronutrienty, kávové kyseliny (tvoria 7 až 10 % sušiny zelenej kávy), aminokyseliny a alkaloidy.
A to nie je všetko. Káva obsahuje viac ako 200 rôznych zložiek s pozitívnym vplyvom na organizmus, a z nich predovšetkým antioxidanty. Ich veľkú časť tvoria polyfenoly, čo je významná skupina antioxidačných látok, ktoré nájdeme aj v zelenom čaji, či červenom víne.
Práve spomínané polyfenoly reprezentujú dôležitú časť kávových antioxidantov. Podieľajú sa na neutralizácii voľných radikálov, čím chránia bunkovú bielkovinu a DNA.

Koľko šálok kávy denne?
Optimálny príjem kofeínu, do 300 mg, zodpovedá 3 – 6 šálkam kávy denne, čo pri správnej životospráve nespôsobuje nijaké zdravotné problémy. Obsah kofeínu v 1 šálke však závisí aj od druhu konzumovanej kávy. Napríklad, jedna šálka instantnej kávy obsahuje 50 – 60 mg kofeínu, prekvapkávaná 80 – 110 mg a presso 90 – 150 mg. Platí, že u pravidelných konzumentov sa stimulačné účinky prejavujú v menšej miere, ako u príležitostných. Účinky kávy sú však veľmi individuálne – veľa závisí od veku, zdravotného stavu konzumenta, či od množstva a druhu pripravovanej kávy. Citlivosť ľudí na kofeín je tiež rôzna – u niektorých „gén pomalého metabolizéra“ brzdí vylučovanie kofeínu z tela, preto sú naň citlivejší. Z tohto dôvodu je pri niektorých ochoreniach, napr. pri chorobách srdca, pitie kávy rizikové.

Káva pomáha pri znižovaní rizika vzniku cukrovky druhého typu
Konzumácia piatich alebo viacerých šálok kávy denne je zvyčajne spojená so zlepšenou reguláciou a toleranciou glukózy a s podstatne nižším rizikom vzniku cukrovky typu¤2. Pitie troch až štyroch šálok kávy denne tiež redukuje riziko vzniku tejto choroby. Ako sa ukázalo, káva s kofeínom i bez kofeínu môže súvisieť s obsahom prírodných polyfenolových antioxidantov, lignanov a horčíka.

  


Káva redukuje riziko ochorení pečene

V niekoľkých štúdiách sa konzumácia kávy spája s významným znížením rizika vzniku cirhózy, ako aj rakoviny pečene. Údaje naznačujú, že redukcia rizika vzniku cirhózy spôsobenej konzumáciou alkoholu súvisí so zložkami kávy, ako sú fenoly a im príbuzné zlúčeniny.

Káva pomáha pri športových výkonoch a spaľovaní tukov
Kofeín stimuluje nervový systém, čo spôsobuje, že sa vysielajú signály do tukových buniek k spaľovaniu telesného tuku. Zvyšuje tiež v krvi hladinu adrenalínu – hormónu, ktorý pomáha telu zvládať intenzívnu fyzickú námahu. Vzhľadom k tomu nie je prekvapujúce, že kofeín môže prispieť k zlepšeniu fyzickej výkonnosti v priemere o asi 10%. Z tohto dôvodu je dobré dať si šálku kávy asi pol hodiny predtým, než pôjdete cvičiť či vykonávať športové aktivity. Kofeín je jednou z mála prírodných látok, ktoré skutočne a preukázateľne podporujú spaľovanie tukov. Niektoré štúdie ukazujú, že kofeín môže zvýšiť rýchlosť metabolizmu o 3-11% a zvyšuje tiež spaľovanie tuku, až o 10% u obéznych jedincov, a 29% u chudých ľudí.

Káva chráni pred Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou
Alzheimerova choroba je neurodegeneratívným ochorením a najčastejšou príčinou demencie po celom svete, ktoré zvyčajne postihuje ľudí vo veku nad 65 rokov. V súčasnosti neexistuje žiadny známy liek na Alzheimerovu chorobu, no niektoré štúdie dokazujú, že pravidelné pitie kávy znižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby až o 65%.
Po Alzheimerovej chorobe je práve Parkinsonova choroba druhým najčastejším neurodegeneratívnym ochorením, na ktorú neexistuje liek. Kofeín v káve znižuje riziko vzniku ochorenia až do 60%.Štúdie potvrdzujú súvislosť neuroprotektívneho účinku konzumovania kofeínu u mužov aj u žien v postmenopauze so znížením rizika vzniku tejto choroby. Niektoré výskumy naznačujú, že jedna šálka kávy denne môže znížiť riziko vzniku tejto choroby o polovicu pomocou adenozínu v káve.

Nechýba niektorá z týchto kníh vo vašej knižnici?

        


Káva pomáha v prevencii vzniku rakoviny
Jedna z najvzrušujú­cejších oblastí výskumu kávy je jej možná ochranná úloha proti rakovine. Mnohé štúdie ukazujú, že káva je dnes hlavným potravinovým zdrojom antioxidantov (prekonáva víno, čaj, čokoládu aj určité druhy ovocia a zeleniny) a ukazuje sa, že niektoré zložky kávy môžu navodiť pôsobenie karcinogén-detoxifikačných enzýmov.ako prevencia pred rakovinou

Káva má stimulujúce účinky na mozgovú činnosť
Asi najbežnejší moment, keď siahnete po šálke kávy, je únava. Kofeín v káve sa dostáva do mozgu, kde podporuje neurotransmitery dopamín a adrenalín. Mnohé štúdie u ľudí dokazujú, že káva podporuje rôzne aspekty mozgu (pamäť, náladu, bdelosť, energetickú hladinu, reakčnú dobu).

Kedy môže káva byť káva škodlivá?
Optimálna hodnota dennej dávky kofeínu by sa mala pohybovať do 400 mg denne, čo zodpovedá asi 4 šálkam kávy (pozor, ak pijete zrnkovú kávu, ktorá obsahuje viac kofeínu). Ak to s kávou preženiete, môžete na sebe pocítiť jej nežiadúce účinky. V prvom rade, káva môže mať laxatívne účinky. Tým, že má močopudné účinky môže dôjsť k veľkej strate tekutín, preto ku každej káve nezabudnite vypiť pohár vody. Vysoký príjem kofeínu sa tiež prejavuje trasúcimi sa rukami či búšením srdca.

Ktoré osoby by mali obmedziť denné dávky kávy?
Osoby s vysokým tlakom, žalúdočnými vredmi, problémami so žlčníkom či štítnou zľazou a samozrejme osoby, trpiace poruchami spánku. S kofeínom by to nemali preháňať ani zdraví ľudia, nakoľko je to látka návyková. Časom sa voči efektom kofeínu môžete stať odolní a jeho nedostatok sa prejaví bolesťami hlavy, únavou či podráždením. Pri dodržiavaní doporučenej dennej dávky by ste sa podobným situáciám mali vyhnúť.

Použité zdroje:
https://www.nazdravie.sk/kava-na-vasom-stole/
https://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/13657-pit-ci-nepit-kavu/
https://www.vyzivovo.sk/preco-pit-kavu/
https://www.slovenskypacient.sk/kava-a-zdravie-desat-prinosov-kavy/

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
NzgwZT