S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Ako predchádzať stresu?

15.08.2019

Ako predchádzať stresu?

Byť v strese znamená byť v tiesni Novodobý problém menom ponáhľanie a stres sa vkradol do nášho života celkom nenápadne, do každej jeho oblasti. Väčšina ľudí sa dnes stále kdesi ponáhľa...

Rýchlo chceme niečo vybaviť, rýchlo niekomu niečo povedať, náhlivo sa niekam dostať, čím skôr sa najesť. Takto zvyčajne uvažujeme a pripadá nám to celkom normálne. Snaha zvládnuť čo najviac vecí však, vytvára falošný pocit naliehavosti a núti nás pracovať stále rýchlejšie a rýchlejšie. Svoj život tak často žijeme bez radosti, ubíjaní stresom.


Autorka:
Prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc.

Ako predchádzať stresu?
Určite si väčšina z nás neraz položila otázku: Čo teda môže zabrániť tomu, aby sa stresory (situácie, ktoré spôsobujú stres) prejavovali? Ako zabrzdiť ich pôsobenie? Najjednoduchšia odpoveď je jednoslovná. Kontrola. Pocit osobnej kontroly nad vlastným životom. Technológiu možno kopírovať, informácie si možno osvojiť, kapitál možno kúpiť. Avšak pocit osobnej kontroly nad vlastným životom, ktorý prevládne nad bezmocnosťou a obavami, vnímanie zmeny ako novej šance využiť svoje schopnosti, silnú zaujatosť spoluprácou s inými ľuďmi v rodine a v pracovnom tíme s vysokou vzájomnou dôverou a podporným pôsobením – to všetko nemožno ani kúpiť, ani preniesť, ani inštalovať.

Základné príčiny stresu nemajú pôvod v agresívnom okolí, ale v našej vlastnej reakcii naň. Nezabúdajme preto, že tajomstvo úspešného zvládania stresu závisí z desiatich percent na našom správaní a z deväťdesiatich percent od nášho postoja k danej situácii (spôsobu myslenia). Ak sa rozhodneme, že získame istý stupeň kontroly nad stresom, že budeme predchádzať stresorom alebo aspoň obmedzíme ich pôsobenie, potom sme na najlepšej ceste eliminácie vplyvu stresu na náš organizmus. To však neznamená úplne stres odstrániť. Je to nereálne a pravdepodobne aj nežiadúce. Každý z nás má nejaké starosti a problémy, musí čeliť niekedy pocitom úzkosti a vyrovnávať sa s určitými mimoriadnymi okolnosťami. To, či budú zhubné alebo nie, záleží práve od toho, aký postoj k nim zaujmeme. Ak sa rozhodneme dobre, naša situácia sa bude vyvíjať správnym smerom. Niektorý stres môže byť dokonca užitočný. Napríklad stres, ktorý prežívame predtým, než povieme niekoľko slov pred publikom. Niekedy nám stres dokonca zachráni život, lebo nás vybičuje do boja vo chvíli, keď sme v nebezpečenstve. Nikdy však nezabúdajme na to, že by sme sa mali snažiť vyhnúť problémom, ktoré sú nad naše sily.  

  


Ako ovládať stres
Nesprávny spôsob, akým ovládame stresy v živote, nám môže ubrať niekoľko rokov na výzore, aj na pocitoch. Čím sme starší, naše telo pri prekonávaní stresu horšie reguluje výkyvy rýchlosti tepu, krvný tlak, spotrebu kyslíka, hladinu glukózy v krvi a tak ďalej. Správna strava, cvičenie a odpočinok umožní nášmu telu efektívnejšie fungovať. Naučme sa techniky, ktoré nám umožnia správne reagovať v stresových situáciách a uvoľniť sa. Dobré ovládanie stresu pomôže redukovať poškodenie organizmu a podporí imunitný systém. Dôvodom toho je vzájomná súhra myšlienok, hormónov a imunitného systému. Stres a hnev podnecujú vyplavovanie adrenalínu do krvi, a to po dobu pol hodiny. Tento stresový hormón napína svaly a podporuje ich silu a činnosť. Ak je ho priveľa, spôsobuje kŕče, človek je nepokojný, nervózny a mozog má obmedzený prísun hormónu šťastia serotonínu. V dôsledku toho bývame nešťastní, zle spíme a obranné sily ochabujú. Rozčuľujú nás maličkosti, naše telo vytvára ešte viac adrenalínu, dokonca nám môže podnietiť aj vznik žalúdočného vredu. Tomu môžeme zabrániť jednoduchým trikom – hlboko sa nadýchnime a potom zo seba všetok hnev prudko vydýchnime – pošlime adrenalín do čerta!

Hľadáte kvalitný výživový doplnok proti stresu? Vyskúšajte Fin Avis.



Fin Avis je nenávykový extrakt získaný z ovsených klíčkov,
ktorý nevyvoláva ospalosť ani netlmí pozornosť.
Ovsené klíčky pomáhajú upokojiť nervový systém,
odporúčajú sa pri strese, prospievajú zdravému spánku,
majú pozitívny vplyv na zvýšenie koncentrácie,
vykazujú užitočný efekt na činnosť štítnej žľazy.
Odporúčajú sa osobám bojujúcim so stresom, podráždenosťou,
zlou náladou či pracovným vypätím. 



Doprajme svalom uvoľnenie (relaxovanie)
Často sedíme celé hodiny nad prácou v napätí. Po dlhodobom sedení za písacím stolom, počítačom, či za volantom v aute nasleduje únava. Dôvodom je nadbytočné trvalé namáhanie svalov, najmä svalstva v oblasti ramien a šije. Nechávame teda svoje svaly pracovať po celý deň, hoci iba sedíme pri písacom stole. My sami pritom nič necítime. Už 50 percentné napätie svalov, ktoré sotva zaznamenávame, spôsobuje 100 percentné stlačenie krvných ciev. Svaly nedostávajú dostatok kyslíka, narastá obsah kyseliny mliečnej, sval oťažie a tvrdne a my pociťujeme únavu. Keďže kyselina mliečna sa ukladá do krvi neprestajne, naše telo je okolo 16. hodiny už zrelé na uloženie sa do postele. Aby sme tomu predišli, doprajme našim svalom chvíľu úplného uvoľnenia a budeme fit po celý deň. Jednoducho povoľme ramená, každý sval tela sa postupne uvoľňuje až po palce nôh. Tým, že vedome uvoľníme šijové a ramenné svaly sa stopercentne celí uvoľníme. Pocítime, ako naším telom prúdi úľava, vytvoríme si tak reflex pre život. Tento reflex si však treba vybudovať. Preto to robme cielene pri konaní určitých činností najmenej štyri týždne, v rovnakých situáciách alebo v rovnakom čase. Napríklad povoľme ramená, keď sedíme pri počítači a ukladáme doň určité údaje. Povoľme ramená, keď sedíme za volantom auta a zastavíme na križovatke pri červenej. Keď zvoní telefón, môžeme súčasne s hlbokým výdychom (nie nádychom!) uvoľniť ramená.

.

Knihy so zdravotnou tematikou do každej domácnosti

            
Knihu si môžete objednať po kliknutí na obálku.


Vyžeňme stres pomocou horčíka
Máme „hotové“ nervy zo samého stresu, nevieme jednoducho vypnúť? Potrebuje náš vegetatívny nervový systém oddychovú prestávku? Vtedy potrebujú naše preťažené nervy nie lieky, ale horčík. Je to ten pravý upokojujúci prostriedok, jemný a navyše bez vedľajších účinkov. Minerálna látka horčík pri stresovej situácii ovplyvňuje množstvo vyplavovania adrenalínu. Tento hormón pri napätých, kritických situáciách aktivuje látkovú premenu, a tým sa zlepšuje reakčná schopnosť. Horčík sa odčerpáva, keď sa v krvnom riečisku nachádza veľmi vysoká hladina stresových hormónov. Potreba horčíka sa teda počas stresu výrazne zvyšuje a pôsobí utlmujúco ako efektívny antistresový prostriedok. Horčík – soľ vnútorného pokoja – uvoľňuje svalstvo. Horčík hory prenáša... Nedostatok horčíka sa prejaví vo všetkých častiach nášho tela.

Každý človek potrebuje denne 350 až 400 mg horčíka. Telo si samo horčík nie je schopné vytvárať a je odkázané na jeho príjem z potravín. Nachádzame ho v sójových boboch, v slnečnicových jadierkach, orechoch, rybách, mlieku, ovsených vločkách, celozrnných produktoch, v zelenej zelenine. Aby sme však uspokojili potrebu svojho tela, museli by sme zjesť 1 kg syra, 1,5 kg zemiakov, 11 banánov, 60 g pšeničných klíčkov, 75 g slnečnicových semien, 200 g orechov, 250 g ovsených vločiek alebo tri tabuľky čokolády. Väčšina týchto potravín sú však kalorickými bombami a z hľadiska udržania postavy sa im v takom množstve určite radšej vyhneme. Takto teda neprijímame dostatočné množstvo tohto dôležitého minerálu prostredníctvom stravy, a tak ľahko nastane jeho nedostatok, ktorý sa ešte zvýši, ak konzumujeme veľa alkoholu, kávy, čierneho čaju, soli, jedál bohatých na živočíšne bielkoviny alebo ak sa nevhodne stravujeme. Aj antikoncepčné, odvodňovacie tabletky, preháňadlá, kortizón a hormóny štítnej žľazy môžu spôsobovať jeho deficit. Najrýchlejšie a najjednoduchšie je doplniť horčík výživovými doplnkami z lekárne.

Hľadáte kvaitné výživové doplnky na doplnenie horčíka?
Vyskúšajte Fin Karditabs New


Výživový doplnok Fin Karditabs NEW je zdrojom
horčíka, kyseliny listovej a vitamínov skupiny B.
Táto inovovaná verzia obsahuje novú formu
kyseliny listovej - tzv. QUATREFOLIC® FOLATE. 

.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
NmRmOGFjNG