S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Bulgur je chutná a zdravá príloha

01.11.2020

Bulgur je chutná a zdravá príloha

Pomaly sa aj v našich kuchyniach udomácnili jedlá pripravené z celozrnných obilnín ako pohánka, špalda či quinoa. S obľubou je využívaný aj kuskus (najlepší je celozrnný), ktorý sa vyrába z tvrdých druhov pšeničnej krupice tak, že sa sparí a vytvaruje do guľôčok.  Z nalámaných pšeničných zŕn pšenice sa získava aj bulgur, ktorý je o niečo menej známy. Tvrdé odrody pšenice sa namáčajú, predvaria a vysušia. Potom nasleduje drvenie. V porovnaní s kuskusom má bulgur lahodnejšiu chuť, ktorá pripomína oriešky.

Je na nezaplatenie ako chutná a zdravá príloha namiesto klasických zemiakov či ryže, božsky chutí ako súčasť šalátov a veľmi jednoducho sa dá z neho pripraviť napríklad aj nákyp. Samozrejme, stvorený je aj na zahustenie polievok. Jeho použitie je teda všestranné, nehovoriac o tom, že je zásobárňou vitamínov, minerálov a ďalších látok.

Bulgur je nabitý živinami
Bulgur má v porovnaní s rafinovanými pšeničnými produktami bohatý obsah živín, ktoré sa nachádzajú hlavne v otrubách a klíčkoch pšeničného zrnka. V jednej šálke, ktorá predstavuje asi 180 g vareného bulguru, sa nachádza 150 kcal, takmer 34 g sacharidov, 6 g proteínov a neuveriteľných 8 g vlákniny. Toto množstvo vereného bulguru dodá do tela 55 % odporúčanej dennej dávky (ďalej ODD) mangánu, 15 % ODD horčíka, 10 % ODD železa, ďalej slušné množstvá vitamínov skupiny B, zinok, meď, ale aj vitamín K, vápnik, draslík a ďalšie.

Knihy so zdravotnou tematikou do každej domácnosti

         
Objednajte si u nás - kliknite na obálku zvolenej knihy.

Bulgur je pokladom pre trávenie i pre kardiovaskulárny aparát
Bulgur je bohatý na vlákninu, ktorá ulahodí tráveniu a udržuje pocit sýtosti, ale zároveň prospieva aj srdcu. Podľa štúdií dostatočný prísun vlákniny v strave, čo je pre dospelého človeka 25 – 30 g denne, posilňuje zdravie srdca a predlžuje život. Okrem vlákniny majú na srdcovocievny systém pozitívny vplyv aj zastúpené antioxidanty, vitamíny skupiny B (napríklad vitamín B6 a betaín), niektoré minerály (draslík...) a fenolové zlúčeniny.

Bulgur je bojovníkom proti cukrovke
Neprimeraná konzumácia rafinovaného cukru a bielej múky vedie často k inzulínovej rezistencii a neskôr k cukrovke. Prevenciou preto môže byť konzumácia celých zŕn, teda aj bulguru. Po skonzumovaní bulguru nedochádza k prudkým výkyvom krvného cukru a inzulínu, ako je to v prípade rafinovaných potravín.

  

Bulgur pomáha pri chudnutí
Pokiaľ chcete schudnúť a váhu si udržať, nie je vhodné z jedálnička vylúčiť sacharidy. Aj pri diéte by ich množstvo nemalo klesnúť pod 50 % denného energetického príjmu. Avšak dôležité je, aké sacharidy si vyberiete. Vo vašom jedálnom lístku by mali dominovať celé zrná, medzi ktoré patrí aj bulgur. Čo vám to prinesie? Bulgur vám dodá dlhší pocit sýtosti, podporíte svoje trávenie a zdravie tráviaceho traktu a do tela dodáte množstvo živín – napríklad vitamíny skupiny B podporujú správne fungovanie metabolizmu a aj mozgu, železo je prevenciou anémie, horčík chráni pred stresom i svalovými kŕčmi atď.

Bulgur chráni pred chorobami
Keďže je bulgur zásobárňou mnohých prospešných živín, vrátane antioxidantov, pravidelná konzumácia tejto pochúťky predstavuje aj prevenciu proti vzniku chronických chorôb, vrátane obezity či rakoviny.

Ako sa bulgur pripravuje?
Jedným z dôvodov, prečo je bulgur obľúbený, je jeho jednoduchá príprava. Dá sa pripraviť tromi spôsobmi. Keďže sa jedná o predvarenú pšenicu, bulgur stačí zaliať studenou vodou a jednoducho ho nechať napučať. Trvá to asi hodinu. Výhodou tohto spôsobu prípravy je, že bulgur si zachová maximum výživných látok. Ak máte na prípravu menej času, potom bulgur zalejte horúcou vodou a zakryte pokrievkou. Hotový bude cca do 30 minút. Nuž a ak máte naponáhlo, potom bulgur uvarte – zalejte ho studenou vodou približne v pomere 1:2 (1 diel bulguru a 2 diely vody), priveďte k varu a varte 10 minút, poprípade iba nechajte zovrieť a dôjsť pod pokrievkou.

Použité zdroje:
http://zdravie.cvicte.sk/zdravie-1/video-bulgur-prospeje-zdraviu-i-postave
http://zdravie.cvicte.sk/zdravie-1/bulgur-je-zdravou-a-chutnou-nahradou-beznych-pr

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
OWRiZjg4N