S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Ste unavení, ale aj tak nemôžete zaspať?

29.11.2019

Ste unavení, ale aj tak nemôžete zaspať?

Suseda Vierka sa mi sťažovala, že veľmi ťažko a dlho nemôže zaspať. Ani melatonín či čítanie ju neuspí. Zatiaľ čo leží unavená v posteli jej „zaneprázdnený mozog“ pracuje na plné obrátky. Každú noc pred spaním prechádza cez rovnaký mentálny zoznam. Vybavujú sa jej účty, deti, vnúčatá a rôzne stresujúce starosti...

Vyberáme z knihy profesorky KATARÍNY HORÁKOVEJ – ZÚFALÁ NESPAVOSŤ: PREČO NEMÔŽEM SPAŤ? 

Ako upokojiť myseľ
Myšlienky zaneprázdneného mozgu dajme na papier, uvedomme si sprievodné emócie a vypíšme si plusy a mínusy dňa. Ak ani toto nepomôže a podobne ako pani Vierka sa večer v bdelom stave prehadzujeme v posteli z boka na bok a nie a nie zaspať, pravdepodobne náš mozog neprodukuje dostatok mozgových chemikálií zvaných serotonín a GABA. Mozog sa spolieha na spánok vyvolávajúce chemické látky, ktoré prenášajú správy a signálne emócie, ako je napríklad pocit potreby spať.


Objednajte si u nás - kliknite na obálku zvolenej knihy

Serotonín je jednou z najdôležitejších chemických látok
Serotonín je jednou z najdôležitejších chemických látok mozgu pre reguláciu cyklu spánku a bdenia. Jednou z jeho hlavných úloh je signalizovať mozgu, že sme ospalí. To však nie je všetko. Nedostatok serotonínu môže spôsobiť ďalšie problémy. Podľa štúdie z University College London a Columbia University v New Yorku, nízka hladina serotonínu spúšťa depresiu a strach. Iný výskum ukázal, že na druhej strane primálo spánku zasahuje do schopnosti tela produkovať serotonín, a preto sme náchylnejší na náladovosť.

Gama-Aminomaslová kysleina GABA
GABA je ďalšou kľúčovou látkou potrebnou na pokojný spánok, ktorá má upokojujúci a relaxačný účinok. Pripravuje našu myseľ a telo na spánok. GABA potláča nadmernú mozgovú aktivitu. V skutočnosti funguje ako „brzda“ nášho mozgu. Pomáha zastaviť myšlienky, ktoré vyvolávajú pocit úzkosti a znemožňujú spánok. Potvrdili to štúdie uskutočnené na Harvard Medical School, kde zistili, že ľudia s problémami so zaspávaním mali o 30 percent menej GABA v mozgu než tí, ktorí spali normálne. Ďalší výskum potvrdil, že nedostatok GABA zabraňuje hlbokému „delta“ spánku, ktorý obyčajne začína 45 minút po zaspaní. Navyše, nedostatok GABA znemožňuje vychutnávať hlboký, pokojný spánok. Totiž GABA podporuje alfa vlny v mozgu. Tie sa bežne vyskytujú, keď sa cítime uvoľnene. Pomáhajú odstrániť nežiadúce vplyvy beta vĺn, ktoré prevládajú, keď mozog je priveľmi „zaneprázdnený“.

 

Prax ukázala, že ak chceme riešiť nespavosť, dôležité je nastoliť pôvodnú potrebnú hladinu látok v mozgu, ktoré sú nevyhnutné pre vyvolanie spánku, a to serotonínu a GABA.

Zvýšenie hladiny serotonínu
Zvýšenie hladiny serotonínu v tele docielime, keď budeme jesť potraviny bohaté na tryptofán. Ak to nestačí, dobré je doplniť nedostatok užívaním výživového doplnku obsahujúceho prírodný tryptofán. To je prvá možnosť, ako si pomôcť bez problémov zaspať. V súčasnosti je však populárnejšie užívať aminokyselinu 5-hydroxytryptofán (skrátene označená ako 5-HTP). Ide o prirodzený produkt látkovej premeny tryptofánu v našom tele. Talianski výskumníci dokázali, že 5-hydroxytryptofán zohráva kľúčovú úlohu pri pomoci tvorby serotonínu. Jeho uprednostnenie je výhodnejšie, lebo je o krok bližšie k serotonínu v metabolickej dráhe. Dokázalo sa, že tým sa tvorba serotonínu nielen zvýšila, ale pozitívne výsledky nastali rýchlejšie v porovnaní po konzumácii potravín bohatých na tryptofán alebo po užívaní tryptofánového výživového doplnku. Výskumy ukázali navyše, že ďalej až o 60 percent sa môže zvýšiť produkcia serotonínu, ak súčasne s 5-HTP užívame vitamín B6. Dôvod pre toto dramatické zvýšenie produkcie serotonínu je jednoduchý. Naše telo potrebuje vitamín B6, aby mohlo vyrobiť serotonín. Avšak, nielen starší ľudia doteraz z neznámych príčin trpia nedostatkom tohto kľúčového vitamínu.


Objednajte si u nás - kliknite na obálku zvolenej knihy

Zvýšenie hladiny GABA
Zvýšenie hladiny GABA v tele docielime zvýšením príjmu potravín, ktoré: priamo obsahujú GABA. Keďže GABA produkujú laktobacily, jediným zdrojom sú fermentované potraviny, ako kvasená kapusta a iná kvasená zelenina, tempeh, miso, kyslomliečne produkty (kefír, jogurt, bryndza, cottage syr...).

GABA stimulujúce potraviny s najvyšším obsahom glutamátu a kyseliny glutámovej. Z nich vznikne aminokyselina glutamín – východzia surovina, z ktorej si naše telo syntetizuje GABA. Ak tento zdroj príjmu nestačí, nedostatok môžeme doplniť užívaním kvalitného výživového doplnku. Táto aminokyselina pracuje veľmi rýchlo.
Relaxačné účinky boli pozorované na ľuďoch už počas prvej hodiny po jej užití. Vysvetlenie tohto efektu bolo zverejnené v štúdii, v ktorej výskumníci podávali jednej skupine zdravých dospelých GABA, kým druhá skupina dostala len vodu. Po jednej hodine urobili účastníkom štúdie EEG test, aby zmerali ich mozgové vlny. Výsledky potvrdili, že GABA štatisticky významne u nich zvýšila alfa vlny, ktoré pomáhajú vyvolať spánok. Súčasne sa znížila stimulácia beta vĺn.

Taurín
Zvýšenie hladiny GABA, ktorá bojuje tiež proti stresu a úzkosti môžeme dosiahnuť súčasným užívaním aminokyseliny taurín, ktorá uľahčí prenos GABA cez krvnú mozgovú bariéru. Avšak nielen to. Nedávna štúdia ukázala, že taurín zvyšuje počet GABA receptorov v mozgu, vďaka čomu sa zvyšuje aj hladina tejto významnej mozgovej látky. Tiež zistili, že taurín upokojuje neuróny a mozgové bunky.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
YWFlMD