S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Variť či nevariť zeleninu?

24.01.2020

Variť či nevariť zeleninu?

Variť, či nevariť zeleninu - to je častá polemika medzi ľuďmi, ktorí zo svojej stravy chcú, čo najviac vyťažiť pre svoje telo. Odpoveď nie je jednoduchá, pretože niektoré druhy zeleniny tepelne upravené disponujú vyššou nutričnou hodnotou ako v surovom stave, ale iné druhy tepelnou úpravou strácajú na výživovej hodnote.

Tak čo variť, či nevariť? Starou pravdou ostáva, že správnou prípravou zeleniny sa zachovajú vitamíny a dokonca sa uvoľnia aj tie, ktoré by telo nevedelo bez tepelnej úpravy prijať. Tepelne upravená zelenina je ľahšie stráviteľnejšia a lepšie využiteľná pre organizmus, čo sa týka prospešných látok a vitamínov. V surovom stave sú bunkové steny rastlinných potravín pevné a hrubé, ktoré môžu spôsobovať problémy vo forme nafukovania, zápchy alebo hnačky. Veľké množstvo vlákniny prečisťuje tráviaci trakt, preto látky obsiahnuté v surovej zelenine pôsobia na organizmus detoxikačne, telo sa vďaka nim zbavuje škodlivín.

Tepelná úprava zeleniny je prínosom
Tepelná úprava by mala byť veľmi krátka, aby sa neznehodnotili vitamíny a iné prospešné telu látky. Najideálnejšie je varenie v pare, takto si zelenina zachováva farbu a tvar, nespôsobuje hnednutie a nevytvára toxické zlúčeniny. Väčšina základných živín je lepšie absorbovateľná po uvarení a tým telo absorbuje oveľa viac živín a telu prospešných zložiek ako sú karotenoidy a fytochemikálie (lutein a lykopén) a vitamíny, ktoré sú rozpustné vo vode (vitamín C, komplex vitamínov B), čo je možné iba u tepelne upravenej zeleniny v plnom rozsahu. Ak zeleninu varíte priamo vo vode, túto nevylievajte, ale použite do iného pokrmu. Zelenina po tepelnom spracovaní by mala mať pôvodnú chuť, ak nie lahodnejšiu a mala by byť chrumkavá, nie rozvarená.

Červená repa
Červenú repu by sme mali zásadne konzumovať v surovom stave, varením stráca 30 % zo svojej výživnej hodnoty.

Zeler
Zeler by nemali konzumovať ľudia s ochorením obličiek, pôsobí ako silné diuretikum. Stopkový zeler možno skladovať v chladničke maximálne tri týždne, naopak buľvový vydrží aj dlhšie. Konzumuje sa uvarený aj surový. Veľmi zdravá je zelerová šťava. Zeler sa pridáva polievok, šalátov, nátierok, dá sa zapekať, vyprážať ako rezeň, taktiež sa používa aj ako korenie.

Nechýba niektorá z týchto kníh vo vašej knižnici?

        
Objednajte si u nás - kliknite na obálku zvolenej knihy.

Špenát, mangold a rebarbora
Tieto druhy zeleniny obsahujú veľké množstvo kyseliny šťaveľovej, ktorá na seba viaže minerály (vápnik a železo). To je dôvod prečo ich organizmus nemôže v plnej miere využiť. Ak budete konzumovať tieto zeleniny vo veľkých množstvách, často a v surovom stave, môžu sa objaviť obličkové kamene. Surová rebarbora obsahuje toxické glykozidy, ktoré môžu byť pre človeka fatálne. Varením ani dusením sa kyselina šťaveľová nezničí. Použitú vodu rozhodne vylejte.

Špenát
Špenát pre plné využitie minerálnych látok potrebuje tepelnú úpravu, telo tak absorbuje viac železa, vápnika i horčíka, napríklad tri taniere surového špenátu zodpovedajú jednému tanieru vareného špenátu. Ak špenátové listy chcete použiť do šalátu, jednoducho ich sparte, aby nedochádzalo k strate živín.

Paradajky
Z paradajok po tepelnej úprave organizmus dostane viac protirakovinového lykopénu. Tento antioxidant preventívne pôsobí na vznik rakoviny a iných chronických ochorení. Lykopén v paradajkách sa lepšie vstrebáva pridaním tuku do ich úpravy, teda paradajky sú najzdravšie jemne podusené. Prospešná antioxidačná aktivita u varených paradajok je značne vyššia ako u surových.

Mrkva (karotka)
Surová mrkva či karotka je unikátnym zdrojom polyfenolov a chemikálií s antioxidačnými vlastnosťami, ktoré znižujú riziko srdcových chorôb a rakoviny. Vo varenej sa nachádza viac betakaroténu, ktorý telo premení na vitamín A. Postrúhaná karotka v šaláte je fajn, ale skúste ju orestovať alebo opiecť a vychladnutú zamiešajte do šalátu, určite oceníte jej chuť.

Cesnak
Varením sa v cesnaku znižuje množstvo alicínov, preto je veľmi rozumné cesnak do varenia pridávať tesne pred dokončením. Obsahuje tiež látky, ktoré regenerujú krvné cievy, a tým preventívne chráni pred možným infarktom. V surovom stave má najviac vitálnych látok. Vyskúšajte cesnak rozotrieť na toast s olivovým olejom, alebo nasekať ho na drobno do šalátu, taktiež ho môžete pridať na konci varenia do paradajkovej omáčky, je naozaj jedinečný, dodá chuť, vôňu a ešte je zdraviu prospešný.

    

Cibuľa
V surovom stave obsahuje cibuľa viac alicínu, ktorý eliminuje pocit hladu a flavonoid kvercetín s protizápalovými vlastnosťami. Tepelnou úpravou sa zvyšuje celkové množstvo flavonoidov, stačí cibuľu speniť na tuku, alebo ju krátku dobu opiecť alebo ogrilovať, nie dlhšie ako päť minút. Pri dlhšej tepelnej úprave stráca živiny. Červená a žltá cibuľa obsahuje viac flavonoidov ako biela.

Strukoviny
Fazuľa, zelená fazuľka, šošovica, hrach, sója obsahujú v surovom stave jedovaté lektíny, ktoré zabraňujú vstrebávaniu živín a spôsobujú tráviace problémy (zvracanie, hnačku), môže dôjsť k poškodeniu pečene a obličiek.

Cuketa, tekvica
Sú vynikajúcim zdrojom vlákniny, ktorá čistí tráviaci trakt a viaže na seba toxické látky, podporuje prirodzený pohyb čriev. Najviac výživných látok je tesne pod šupkou. Na konzumáciu za surová sa hodia menšie mladé cukety, ktoré majú výraznejšiu chuť a neobsahujú veľká semená. Veľké cukety môžu byť jemne horkasté, a preto sa používajú skôr v teplej kuchyni.

SEMIENKA NA PREDPESTOVANIE


Pre objednávanie kliknite na obrázok. 

Karfiol
Karfiol je plný cenných látok, konzumuje zdužnatené okvetie, je ideálnou potravinou pre osoby, ktoré chcú schudnúť. Konzumovať tepelne upravený so štipkou rasce alebo koriandra, u citlivejších osôb môže vyvolať nafukovanie. Varí sa v nezakrytom hrnci, pri varení uvoľňuje zlúčeniny síry, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť jeho chuť.

Baklažán
Baklažán patrí do skupiny ľuľkovitých rastlín, ktoré sú jedovaté. Surový baklažán je horký a trpký zároveň úplne nechutný. Po tepelnom spracovaní na grile, alebo dusený patrí medzi diétne jedlo a je vyhľadávanou pochúťkou. Obsahuje veľa draslíka, ktorý odvádza z tela prebytočné tekutiny. Ak držíte diétu, zaraďte do jedálnička dusený baklažán, alebo ho rozmixujte a budete mať chutnú nátierku.

Brokolica
Brokolica v surovom stave napomáha prečistiť pečeň od karcinogénnych látok, je to zeleninu, ktorá prispieva k prevencii rakoviny. Obsahuje značne množstvo minerálov (zinok, draslík, vápnik) a provitamín A. Pre uvoľnenie minerálnych látok je treba variť s trochou oleja. Brokolica, karfiol, kapusta, kel a ružičkový kel, sú aj po tepelnej úprave hodnotnou zeleninou.

Kukurica
Varená kukurica má vysokú antioxidačnú aktivitu. Znižuje množstvo voľných radikálov tele, jedná sa o zlúčeninu nazývanú kyselina ferulic, ktorá sa uvoľňuje pri varení kukurice. Dostupnosť tejto kyseliny pre telo môže byť zvýšené o 500 až 900%.

    

Uhorky
Uhorky by nemali veľa jesť ľudia trpiaci chronickými hnačkami alebo osoby s citlivým žalúdkom. Môžu sa konzumovať aj so šupkou. Najchutnejšie sú v zeleninových šalátoch, pridávajú sa aj do studených polievok môžu sa aj zapekať.

Pór
Pór je veľmi aromatický a má typickú palivu chuť, nabitý kyselinou listovou, viac vitamínov obsahuje zelená časť rastliny, preto ich zásadne nevyhadzujte. Najzdravší je v čerstvom stave, pretože varením sa väčšina cenných látok zničí. Môžete ho nakrájať a pridať do šalátov a nátierok, alebo ho tepelne upraviť. Klasikou diétneho jedálneho lístka je pórová polievka.

Aby vaša strava bola zdravá, konzumujte dostatočné množstvo surového ovocia, zeleniny, orechov a semien. Dbajte na primerané množstvo varených jedál a to špeciálne zeleninových polievok. Keď plátky cukety, rajčín alebo mrkvy narýchlo orestujete na kvapke olivového oleja, vôbec im to neublíži.

Použité zdroje:
https://www.zdravieastyl.sk/potraviny-a-vyziva/215-zelenina-varit-ci-nevarit-cast-1
https://www.zdravieastyl.sk/potraviny-a-vyziva/216-zelenina-varit-ci-nevarit-cast-2

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
MjBmYzU5