S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Cholesterol všetci potrebujeme, ale...

29.07.2019

Cholesterol všetci potrebujeme, ale...

Keď povieme cholesterol, väčšina toto slovo automaticky spája s negatívami. Takto jednoduché to však nie je. Pozrime sa na to, aká je jeho funkcia v organizme a čo vlastne znamená, ak ho máme veľa?

Cholesterol je voskovitá látka, ktorá spolu s tukmi a olejmi patrí do skupiny lipidov. Primárne rozhodne nie je zlom, ale – naopak – je to nevyhnutná zložka všetkých buniek nášho tela, ktorá zabezpečuje mnohé životne dôležité funkcie organizmu. Má osobitnú úlohu pri tvorbe mozgových buniek a niektorých hormónov. Hoci niektoré potraviny už cholesterol obsahujú, väčšina cholesterolu v organizme sa tvorí v pečeni. Tá vyprodukuje asi 1 000 mg cholesterolu denne. Správne fungujúci organizmus je schopný ho primerane využiť a nadbytok vylúčiť.

Funkcie cholesterolu
Cholesterol má dôležitú úlohu pri trávení. Prispieva k tvorbe žlčových kyselín, ktoré umožňujú emulgáciu tukov a ich trávenie. Zúčastňuje sa na tvorbe telesných tkanív tým, že tvorí základnú zložku bunkových membrán. Je nenahraditeľný pri správnej činnosti nervového systému. Nachádza sa v nervových bunkách a spolu s inými lipidmi je zložkou „myelínovej“ pošvy nervových vlákien. Takto sa aktívne zúčastňuje na fungovaní mozgu.

Knihy, ktoré by ste si mali prečítať, zmenia vám život!

          

          
Pri objednávke kliknite na obálku.

Odporúčané hodnoty cholesterolu v krvi
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je priemerná hodnota celkového cholesterolu u Európanov v rozmedzí od 4,5 mmol/l (milimólov na liter) do 6,2 mmol/l, pričom u žien sú priemerné hladiny cholesterolu v rozsahu od 4,6 mmol/l do 6,1 mmol/l.

Odporúčaná hladina celkového cholesterolu pre zachovanie zdravia je menej ako 5,0 mmol/l. 
Ak trpíte srdcovo-cievnymi ochoreniami alebo diabetom mali by ste si udržať celkový cholesterol pod 4,5 mmol/l a LDL-cholesterol pod 2,5 mmol/l.

Problémy so žlčníkom 
„Ak sa spracovanie cholesterolu preruší, objavia sa problémy so žlčníkom. Cholesterol sa nachádza v žlči, tak isto ako aj v žlčových kyselinách. Ak žlč obsahuje nadbytok cholesterolu, v pomere k množstvu žlčových kyselín, cholesterol sa vyzráža a vytvára žlčové kamene. Pri pohybe žlčových kameňov cez žlčové cesty vznikajú bolestivé kŕče. Ak je priechod upchatý a žlč̌ nemôže putovať do čreva, vracia sa späť̌ do pečene a objaví sa žltačka,“ vysvetľuje K. Horáková, autorka knihy Ako mať zdravé srdce a cievy v každom veku.

Vysoký cholesterol nie je choroba, ale vedie k problémom 
A to závažným, napríklad k ochoreniam: angina pectoris, mŕtvica, infarkt. Ak je sprevádzaný vysokou hladinou triglyceridov a cukru v krvi výrazne zvyšuje riziko srdcových chorôb. Zaujímavé je, že mozog a miecha sú bohaté

na cholesterol.

Potrebujete udržať cholesterol pod kontrolou?
Odporúčame výživový doplnok Fin Epamarcaps Strong New

Výživový doplnok Epamarcaps Strong NEW obsahuje rybí olej získaný
z takých druhov rýb, ktoré sú bohatým zdrojom omega-3 nenasýtených mastných kyselín,
najmä EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kys. dokosahexaenová).
Omega-3, často označované ako "zdravé tuky", sú dôležité pre ľudské zdravie
a množstvo telesných funkcií. Vhodné pre osoby, ktoré sa aktívne starajú
o svoje srdce alebo konzumujú ryby len obmedzene.
Telo si ich nedokáže vyrobiť samo a je potrebné prijímať ich stravou,
pričom nahrádzanie nasýtených tukov v strave nenasýtenými pomáha
udržať správnu hladinu cholesterolu.


Čo znamená dobrý a zlý cholesterol 
Cholesterol sám osebe nie je dobrý, ale ani zlý. Keďže je tukového pôvodu, nie je rozpustný v krvi, musí sa viazať na nosiče, ktoré ho krvou prenášajú. Tieto môžu byť s nízkou hustotou LDL, s veľmi nízkou hustotou VLDL a s vysokou hustotou HDL,“ vysvetľuje profesorka Katarína Horáková. 

Každý z troch typov nosičov obsahuje zmes tukov (cholesterol a triacylglyceroly) a proteínov (apolipoproteíny), ale v rôznom pomere:
• LDL obsahuje najväčšie množstvo cholesterolu,
• V LDL obsahuje najväčšie množstvo triacylglycerolov,
• HDL obsahuje najväčšie množstvo proteínov.

Optimálna hladina cholesterolu v krvi
Optimálna hladina cholesterolu u dospelého človeka by nemala presiahnuť 5,2 mmol/l. Za zvýšenú hladinu cholesterolu sa považuje hodnota od 5,2 do 6,2 mmol/l. Hodnoty nad 6,2 mmol/l sa považujú za vysoké a nad 7,8 mmol/l za veľmi rizikové.

Čo môžme urobiť pre aby sme znížili vysokú hladinu cholesterolu?
Mnohí ľudia užívajú lieky na zníženie cholesterolu v krvi, ako tak zmenia stravu, respektíve vynechávajú tie potraviny a produkty, ktoré boli pred pár rokmi považované za hrozbu a iné zmeny nerobia, nedopĺňajú dôležité látky. Výskumy a znalosti však napredujú, a niektoré z potravín, ktoré boli kedysi považované za nebezpečné sú dnes uznávanými pomocníkmi v boji proti vysokej hladine zlého cholesterolu.

Omega-3 mastné kyseliny a vitamín E.
Tuk v krvi a hodnoty cholesterolu klesajú vďaka obohateniu stravy o omega-3 mastné kyseliny a vitamín E. Nachádzajú sa v rybom oleji a v oleji zo semien – olivový, ľanový, tekvicový, slnečnicový, tiež v klíčkoch pšenice a vo všetkých semenách. Udržujú cholesterol mäkký, zabraňujú jeho nebezpečnému hromadeniu v krvi.





Vláknina a ďalší pomocnící.
Ak sa chceme postarať o zdravie našich ciev, a tým pádom aj celého tela, zaraďme do jedálnička viac vlákniny, teda viac ovocia, zeleniny, strukovín, či celozrnné cereálie. Medzi najlepšie potraviny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu patria: ovsené otruby, ryža natural – sú bohaté na rozpustné vlákniny a znižovanie cholesterolu nastáva tým, že viažu tuky a ťažké kovy.

Na čo nezabudnúť?
Jednoducho začnime jesť na raňajky müsli s ovsenými vločkami, ovsený chlieb, pečivo alebo doma upečené sladké pečivo z ovsenej múky. Veľmi prospešné sú aj bobuľoviny – čučoriedky, brusnice, ríbezle čierne, josta, zemolez, černica, moruša. Okrem vláknin sú extrémne bohaté aj na antioxidanty a tak zabraňujú oxidácii LDL cholesterolu,“ vysvetľuje K. Horáková, autorka knihy
 Ako mať zdravé srdce a cievy v každom veku.

Aspoň jedno jablko denne
Zabúdať by sme rozhodne nemali ani na jablká. Obsahuje totiž rozpustnú i nerozpustnú vlákninu, a tým pomáhajú pri redukcii hladiny cholesterolu. Znižujú riziko tvrdnutia artérií, mozgovej porážky, srdcového infarktu. Nerozpustná jablčná vláknina odstraňuje LDL z tela, kým jej rozpustná vláknina - pektín znižuje množstvo LDL cholesterolu vyrobeného v pečeni.


Mohlo by vás zaujímať!
Dychové cvičenie pri chudnutí 

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
ZTk0NTQ0Ym