S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Jedlo má vplyv na mentálne zdravie

01.08.2019

Jedlo má vplyv na mentálne zdravie

Konzumácia ovocia a zeleniny je dôležitou súčasťou upevňovania mentálneho zdravia každého z nás. Aká je však miera dôležitosti konzumovať raňajky? Mali by sme tejto problematike venovať viac času v záujme upevnenia si vlastného zdravia.

Mentálne zdravie závisí podľa britských vedcov aj od výberu „správnych“ jedál. Potvrdila to aj štúdia, na ktorej sa zúčastnilo 200 dobrovoľníkov. Až 88 percent z nich uviedlo, že pri úprave jedálneho lístka sa ich duševné zdravie výrazne zlepšilo:
• 26 percentám sa zlepšila nálada
• ďalších 26 percent účastníkov výskumu sa zbavilo úzkosti a návalov paniky
• 24 percent sa zbavilo depresie
.

Autorka:
Prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc.

Upozorňuje na to aj známa slovenská autorka kníh o zdravom životnom štýle prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc. Touto tematikou sa zaoberá v knihe Ako mať zdravý mozog v každom veku (Plat4M Books, 2018) priamo v kapitole Kde sa nachádza pôvod radosti, šťastia a optimizmu? Prečítajme si niečo z tejto kapitoly úspešného bestselleru.

Nechýba niektorá z týchto kníh vo vašej knižnici? 

                    
Objednajte si u nás - kliknite na obrázok.
.

MENTÁLNE ZDRAVIE
Vedci účastníkom štúdie pritom upravili príjem potravín, ktoré označili za „stresory“, na minimum.
Patria k nim: cukor, kofeín, alkohol, čokoláda, jedlá z bielej múky, mliečne produkty, aditíva, nasýtené tuky. Naopak v ich strave zvýšili podiel ovocia, zeleniny, rýb a čistej vody. Aj orechy, semiačka, vláknina a bielkoviny patria k tým zložkám jedálneho lístka, ktoré pozitívne vplývajú na našu myseľ. Okrem toho odporúčajú odborníci na zlepšenie duševnej pohody a výkonu pravidelný príjem potravy, ktorý sa začína raňajkami. Mnohí ľudia totiž prvé jedlo dňa vynechávajú – a potom sa čudujú, že sú unavení a mrzutí.

SPRÁVNA VÝŽIVA – PRAMEŇ DOBREJ NÁLADY
Odborníci odporúčajú jesť denne päť menších porcií jedál, vždy s bohatým obsahom vitamínu C, aby sme načerpali viac „psychosurovín“ do buniek mozgu a nervov. Obzvlášť bohatými na vitamín C sú ovocné druhy ako kivi, pomaranče, citróny, maliny, jahody, egreše, čierne ríbezle, jošta, černice, šípky a rakytník. Zo zeleniny sem patrí zelená paprika, kaleráb, ružičkový kel, zelený hrášok, špargľa, kôpor, karfiol, brokolica, petržlenová vňať aj pažítka.

       


NAŠTARTUJME DEŇ RAŇAJKAMI 
Prečo sú raňajky pre nás tak potrebné? Veď ráno má organizmus dosť energie aj bez nich. Je oddýchnutý... neraz dostávam túto otázku. To je pravda, že po dobrom spánku sa človek cíti plný energie. Treba si uvedomiť, že počas noci bez potravy ľudský organizmus spotrebuje svoje zásoby glukózy ako zdroja energie, napríklad na produkciu tepla pre spánok, regeneráciu orgánov, syntézu hormónov, posilnenie imunitného systému a podobne. Mozog a  svaly bez energie nemôžu fungovať. To je dôvod, prečo sa potrebujeme hneď ráno doplniť palivom predtým, ako začneme riešiť každodenné problémy. Jedine raňajkami obnovíme optimálnu hladinu cukru v krvi po 8 až 12 hodinách nočného pôstu. Prispievajú tiež k  dodávaniu všetkých denných potrebných živín, ktoré je veľmi ťažké kompletne získať bez raňajok. Zdravé raňajky doplnia v tele zásoby glykogénu, ktorý dodáva okamžitú energiu svalom, vrátane srdcového. Raňajky môžu zvýšiť metabolizmus až o 10% a podnecujú ranné vyprázdňovanie. Zabraňujú rôznym tráviacim problémom. Totiž nie je dobré nechať pracovať žalúdok naprázdno. Časom si tak môžeme navodiť rôzne zdravotné problémy. Raňajky redukujú hlad v  neskorších hodinách počas dňa, a tak ľahšie umožňujú vyhnúť sa prejedaniu. Pozitívne ovplyvňujú mieru zdravia. Odborníci konštatujú, že ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú, majú „dobré“ až „vynikajúce“ zdravie. Najmä tí, ktorí deň naštartujú zelenými potravinami (chlorella, spirulina, zelený jačmeň) s veľkým pollitrovým pohárom vody.

ZABEZPEČENIE DOBREJ NÁLADY 
Z hľadiska zabezpečenia výkonnosti mozgu a dobrej nálady uvádzam dôvody, prečo je užitočné konzumovať raňajky:

• Dodávajú energiu pre doobedňajšiu činnosť a pomáhajú zabrániť poklesu výkonnosti. Prívod živín a  glukózy do  mozgu zlepšuje koncentráciu, sústredenosť, produktivitu a zabezpečuje dobrú náladu. Dospelí bez raňajok sú menej psychicky a fyzicky výkonní na dlhšiu dobu počas dňa.
• Ak obchádzame raňajky, môžeme si navodiť zdravotné ťažkosti prejavujúce sa vo forme rôznych príznakov, ako sú: bolesti hlavy, triaška, slabosť a  nedostatok koncentrácie. Je to následok nebezpečne nízkej hladiny cukru v krvi.
• Deti, ktoré raňajkujú, dosahujú v študijných testoch lepšie výsledky a majú menej problémov so správaním sa v škole. Na harvardskej univerzite pozorovali zlepšenie v matematike, zníženie hyperaktivity a zlepšenie psychosociálneho správania sa v porovnaní s deťmi, ktoré len zriedka jedli školské raňajky.

       Katarína Horáková: Zdravá strava              Spoznajte karnozín - látku budúcnosti

      

.

PREČO JE ŠŤASTIE ZDRAVÉ 
Pocit šťastia – či ho už porovnávame s  optimizmom, radosťou, pohodou, osobným úspechom alebo všetkým dokopy – ide ruka v ruke so zdravšími návykmi. Ľudia v dobrej nálade majú tendenciu jesť lepšie, častejšie cvičia a majú lepší spánok ako tí, ktorí nie sú šťastní. Mohlo by to byť sčasti preto, že pri zdravšom životnom štýle môžeme skôr dosiahnuť naše ciele, čo nás vedie k šťastiu. Avšak okrem týchto zdravých návykov výskum naznačil, že pozitívny mentálny stav má viac priamych účinkov na naše telo.
Pozitívne myšlienky a  postoje podnecujú zmeny v našom tele, ktoré vedú k:
• Posilneniu imunitného systému
• Zvýšeniu pozitívnych emócií
• Zníženiu bolestí a chronických chorôb
• Oslobodeniu sa od stresu.

Štúdie potvrdzujú, že šťastie, optimizmus, spokojnosť a ďalšie pozitívne psychologické atribúty súvisia s  nižším rizikom srdcových chorôb. Dokonca je vedecky dokázané, že šťastie môže vplývať na  činnosť našich génov – zapnúť ich alebo vypnúť!

Tím výskumníkov na  Kalifornskej univerzite v Los Angeles (UCLA) ukázal, že ľudia s hlbokým pocitom šťastia a dobrého bytia mali nižšiu hladinu expresie zápalových génov a silnejšiu antivírusovú a protilátkovú odozvu. 

.

.

Hľadáte články z pera profesorky Kataríny Horákovej?
Kliknite SEM

.

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
ZTVhM2VjY