S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Radi Vám poradíme: 0904 345 345 | PO - PI 8.00 do 15.00 h.

POZOR ZMENA!!! V súvislosti s obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19 sme v sklade len nevyhnutný čas. Pokiaľ máte záujem o osobný odber, je potrebné sa dopredu dohodnúť.

Prosíme Vás o trpezlivosť, mimoriadna situácia môže ovplyvniť čas doručenia. Na vašich objednávkach intenzívne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Spánok je liek

07.01.2019

Spánok je liek

Do nového roku sme si vzájomne ako zvyčajne želali veľa šťastia a pevné zdravie, no akiste sa vám nestalo, že by vám niekto zaželal „Vyspite sa každý deň doružova!“ Článok je z pera Miroslava Horáka.

Spánok tej šťastnejšej časti obyvateľov pripadá ako samozrejmosť. Mnohí však vedia, že i spánok býva problém. Máte peknú vzdušnú spálňu, pohodlnú posteľ, do voňavej bielizne oblečené periny a vy sa prevaľujete z boka na bok. Chvíľami sa pozeráte zúfalo do stropu, rátate v duchu do sto a všetko je márne. Nie a nie zaspať. Vstávate nevyspatá, rozlámaná a energia akoby z vás unikla? Je veľký rozdiel, ak sa tento stav objavuje iba občas, horšie však je, ak ho zažívate častejšie a niekedy aj niekoľko dní po sebe.

Lenkin príbeh
„Chcela som si viac zarobiť, mala som guráž a začala som podnikať,“ opisuje svoje ťažkosti pani Lenka. „Plná elánu som rozbehla svoj podnik, ktorý dobre prosperoval a časom som už zamestnávala niekoľko ľudí. Pracovala som dvanásť až pätnásť hodín denne. Prišla som domov ubitá, unavená som zaľahla do postele, ale nebola som schopná prestať rozmýšľať o všelijakých detailoch, ktoré ma trápili v práci. Boli to bežné veci, osnovala som si trebárs plán na druhý deň alebo niečo sa práve nedarilo… Unavená, vyčerpaná som chcela zaspať, spánok však neprichádzal. Stále som si navrávala, že je to iba chvíľkové, o pár dní sa to zasa napraví. Jednoducho problémy s nespavosťou sa začali prejavovať už aj inak. Po čase som už nedokázala svoju prácu zvládnuť. Stále som bola vo väčšom strese a k tomu sa zjavovali i zdravotné problémy. Až som si začala uvedomovať, že musím niečo radikálne zmeniť. Vymedzila som si určitú hranicu medzi prácou a časom, keď sa budem venovať iba sebe. Nebolo to ľahké, ale dokázala som si problém uvedomiť.“ Takto sa vyznáva šťastná, že zvíťazila nad sebou a radikálne vyhlásila: spánok je nutnosť!

Psychológovia majú skúsenosť: každú tretiu ženu a každého štvrtého muža trápia problémy so zaspávaním a vôbec so spánkom. Spánkových porúch býva viac, aj ich príčin môže byť viac. Sú takí, ktorí ťažko zaspávajú, pretože nevedia „vypnúť“ mozog, stále v ňom niečo víri. Iní zasa akonáhle zaľahnú, zaspia, ale v noci sa zobudia a prevaľujú sa v snahe spať až do rána. V takom prípade treba zvážiť, či je správne rozmýšľať o tom, že sa časom všetko iste napraví alebo či zájsť čím skôr k lekárovi. Spánkové poruchy, aspoň niektoré typy, patria medzi civilizačné choroby.

Aký dlhý by mal byť spánok
Pre každého človeka sú nároky na dĺžku spánku rôzne. Tak ako dieťatko v perinke väčšinu dňa spí, niekedy 14 až 16 hodín, trocha väčším deťom by sa patrilo sladko spávať okolo 10 hodín. Ako však človek rastie a dospieva, tak sa i potreba spánku pomaly skracuje. Zdravý človek v dospelom veku si rád pospí asi sedem až osem hodín. Ženám zvyčajne prospieva asi osem hodín spánku. Sú však ľudia v zrelom veku, ktorí sa po piatich hodinách spánku cítia dostatočne odpočinutí a svieži. Ideálny čas spánku zdravého človeka je 6 – 7 hodín denne. Ak sa vyskytuje u človeka nedostatok spánku, v krátkom čase sa prejavia nejaké zdravotné problémy. Ak spávate najviac päť či dokonca menej hodín v dvadsaťštyrihodinovom cykle, vystavujete sa dvojnásobne, ba až trojnásobne riziku srdcovej poruchy, srdcovej príhody. Naopak, ak si myslíte, že spánok deväť či viac hodín prospeje vášmu zdraviu, je to omyl. U takých ľudí je predpoklad, že môžu dospieť k infarktu myokardu. Spávajme teda podľa možnosti tvrdo, ako sa vraví „sladučko ako v bavlnke“ a vstávajme svieži rezko do denných starostí.

Snivajme
Každý by mohol možno i dlhý čas o sebe rozprávať, ako spí, ako trpí nespavosťou. Niekto nemôže spať v noci a potom si stratený nočný spánok nahrádza chvíľkovým zdriemnutím počas dňa. Niekedy aj viackrát a dokonca i v pracovnom čase. Zaujímavé je, že spánok býva veľa ráz spojený s dramatickým prežívaním určitej situácie. Snívame a sny nás uspokojujú, prežívame až neuveriteľné chvíľky, ktoré by sme pri bdení nikdy nemohli prežiť. Iné bývajú sny, v ktorých prežívame hrozné, až drastické chvíle a po prebudení sme šťastní, že to bol iba sen. Teda spánok nemá rovnomerný priebeh. Striedajú sa jeho rôzne fázy. Býva to „hlboký spánok“, ktorý býva sprevádzaný pestrými snami a „povrchný spánok“ bez snívania. Tvrdí sa, že sny sú pre zdravie človeka veľmi dôležité. Nesnažme sa privolať sny nasilu. Pamätajme si, že žiadne tabletky nám sny a zdravý spánok neprivodia. Môžeme len upadnúť do akejsi narkózy, ale tá sny skôr potláča. Lieky sa zvyčajne ozývajú na druhý deň nepozornosťou, únavou a pri pravidelnom užívaní sa stávajú drogou, od ktorej začíname byť závislí.

Nepríjemné chrápanie
Spánok nám môže prerušovať krajne nepríjemný zvuk, ktorý vydáva spáč v našej blízkosti. Zvuk spôsobujú isté partie v nose a v hrdle, býva to najmä predĺžené mäkké podnebie, ktoré sa pri dýchaní chveje. Svaly, ktoré počas dňa umožňujú priechod vzduchu dýchacími cestami, sú otvorené, v noci však povolia. Zúžia sa cesty, začnú vibrovať, človek chrápe. Príčin je viac: môže to byť alkohol, lieky na spanie, lebo vtedy sa viac uvoľňujú svaly. Niekedy prechladnutie, alergia, polypy v nose i tlak spôsobený nadváhou. Fajčiari sú zväčša väčšmi náchylní na chrápanie. Závažnejšie je, ak chrápajúci trpí syndrómom obštrukčnej spánkovej apnoe (OSA). Je to krátkodobá zástava dýchania v spánku. Uvoľnené svaly v hrdle blokujú dýchacie cesty nakrátko úplne. Tým je znížený prívod kyslíka a človek býva unavený, podráždený, náchylnejší na nehody, zvyšuje sa mu tlak. Niekedy hrozia aj srdcové záchvaty, dokonca i porážka. Chrápanie sa môže liečiť používaním ortodontického telieska, vloženého medzi zuby, prípadne pozitívnym pretlakom (CPAP). Prístroj v spánku vytvára tlak na dýchacie cesty. V lekárni nájdeme aj homeopatiká vo forme kvapiek či sprejov. Liečbu najlepšie poradí lekár.

Tri typy spánkových porúch
1. Nespavosť sa najčastejšie prejavuje pri zaspávaní alebo nočným prebudením a neschopnosťou opäť zaspať. Môže byť niekedy iba prechodnou. Pri prechladnutí, pri bolesti hlavy a pod.
2. Nadmerná denná ospanlivosť môže byť dôsledkom nedostatočného nočného spánku, ochorenia. Býva „ľahká“, keď človek zaspí, len čo si sadne. „Ťažká“, ak zaspí pri jedle, dokonca pri rozhovore. „Katastrofická“ už býva pri zodpovednej činnosti (za volantom, pri stroji).
3. Nenormálne pohybové správanie sa v spánku – známy je syndróm nepokojných nôh (nutkanie hýbať nohami), iný syndróm: spánkové apnoe (opakované uzatváranie horných dýchacích ciest, preruší na niekoľko sekúnd dýchanie) rozprávanie zo sna, námesačnosť.

Ako si privolať hlboký spánok
Problémy so spánkom môžu byť predzvesťou i vážnejšieho ochorenia. Následne môžu nastať výkyvy krvného tlaku, vzniknúť astma, i cukrovka. Neskôr to môže mať podiel i na choroby srdca, na štítnu žľazu alebo i psychické potiaže. Ak máme problém, že dlhšie zaspávame, vyskúšajme bylinkový čaj na dobrý spánok. Účinný býva i bylinkový kúpeľ pred spaním. Úspešne môžeme poraziť nespavosť osvedčenými cvikmi jogy. Nedajme sa pred spaním, najmä ak sme citlivé povahy, rozrušiť televíznymi horormi.

Odborníci dávajú proti nespavosti niekoľko rád

  • Spálňu i posteľ používajte len na spánok, prípadne na sex.
  • Choďte spať, až keď ste skutočne unavená.
  • Do postele zaľahnite vždy v rovnakú hodinu.
  • Ak do 20 minút nemôžete zaspať, vstaňte a chvíľu sa ešte venujte nejakej činnosti.
  • Vstávajte v rovnakú hodinu, aj cez víkend.
  • Nespite cez deň ani po prebdenej noci.
  • Odstráňte rušivé zvuky zo spálne, napríklad hodiny.
  • Ak pravidelne cvičíte, tak ale aspoň 3 – 4 hodiny pred spaním.
  • Na večeru vynechajte ťažké jedlo.
  • V spálni by malo byť asi 16 – 20 stupňov.
  • Nemyslite v posteli na nepríjemné veci, radšej nemyslite na nič.

Verme, že tieto rady nám pomôžu a sladký spánok i pekné sny prídu a zdravie si na dlho upevníme.

__________________________________________________________________________________________________________

ZELENÝ JEŽKO
NA ROVNAKÚ TÉMU: MÁM PROBLÉM SO SPÁNKOM

Spánok je liek
Nedostatok spánku prináša veľké riziká
Ako bez prerušenia prespať celú noc?
Neviete zaspať a v noci sa budíte?
Každé ráno sa zobudíte unavený, napriek tomu že ste spali?
Prečo nás trápi nespavosť a ako ju riešiť?

 __________________________________________________________________________________________________________

PRE TÝCH, KTORÝCH TO ZAUJÍMA

Profesorka Katarína Horáková spolu s Jozefom Budínskym v týchto dňoch dokončili knihu s názvom NIČIVÁ NESPAVOSŤ: Pomóc, nemôžem spať! Kniha vyjde v najbližších týždňoch a bude súčasťou edície KNIHY DO VRECKA a série Zdravie: Ako na to?

 

Témy s radami

Ivan Hričovský radí


Potrebujete
poradiť v záhrade? Čítajte rady a odporúčania Ivana Hričovského. Kliknite na portrét nestora slovenského ovocinárstva.

Katarína Horáková radí

Zaujímate sa o upevnenie si svojho zdravia a chcete sa zdravo stravovať? Čítajte rady a odporúčania profesorky Kataríny 
Horákovej. Kliknite na portrét známej slovenskej spisovateľky.

Sám sebe lekárom

 

Slovenské autorky populárnych kníh o zdraví, zdravom životnom štýle, spôsoboch chudnutia, zdravom stravovaní, postupoch pri upevňovaní zdravia ponúkajú mnoho zaujímavostí ako sa starať o svoje zdravie. 

Štítky

strapky afrodiziakum Agrocentrum akné albízia alergén alergie alicín alkaloidy alkohol Alzheimerova choroba amarant aminokyseliny analgetický účinok anémia anetol aníz Anna Szabóová antibakteriálne účinky antibakteriálny prostriedok antibiotiká antimikrobiálny antioxidanty antiseptické účinky antisklerotické účinky antivirálne účinky antokyány antraknóza APNOE apríl arónia artičoky artritída askospóra astma ateroskleróza august avokádo badián baklažán baktéria balkón banán bárium batát baza bazalka begónie Beta karotén betaglukán bez chémie bezlepkové jedlo biele pečivo bielkoviny Biobit XL biochemické procesy biologická ochrana bioTomal blyskáčik BMI bobuloviny bolesť bolesť hlavy bolesť hrdla bolesť zubov bór borelióza BorOil brassinin brokolica broskyne brusnice bryndza bulgur bunka burčiak burina bylinky Cagáň Ľudovít čaj čaj čakanka CarnoMed celozrnné pečivo cerálie čerešne černice červce červené krvinky červené víno červík červivosť cesnak chia semienka chia semienka Chitopron chlorela chlorofyl cholesterol cholín choroby chren chrípka chróm chronické ochorenia chudnutie chudokrvnosť cibuľa cícer cícer baraní čierna reďkev čierne ríbezle čierny koreň cievy čínska kapusta čistenie krvi citrón čokoláda črevá črevná flóra Crohnova choroba čučoriedky cuketa cukor cukrovka CuproTonic cvičenie cvikla cyklámeny datle december demencia depresie detektív detektívka detoxikácia organizmu DHA a EPA diéta dieťa diuretikum dna dojčenie draslík drenáž drobné ovocie dule duševná činnosť dusík dvojkrídlovce egreše ekzém energia enzýmy epilepsia esenciálne oleje estragón éterické oleje eugenol Farmárska revue fazuľa február fenikel fermentácia fialové zemiaky figy Finclub flavonoidy Floraservis fluór foláty Folicit fóliovník fosfatidylserín fosfor Franchi fuchsie fytochemikálie GABA gaštan glukóza glykémia glykozidy granátovník grepfruit harmanček Helicobacter pylori hemoroidy histamín história hlávkový šalát hliník hlíva hmyz hnačka hniloba hnojenie hnojivo hojenie rán horčík horčiny hormóny horúčka hrachor siaty hrášok hrdza hrozno hrušky hubová choroba huby hudba humáty husenice hydratácia imunita Imunofol indoly infarkt infekcie infekcie močových ciest inulín Ivan Hričovský Ivana Horváthová izbové rastliny izotiokyanáty jablko jablone jablone stĺpovité jadroviny jahody január jar jarabina oskoruša jed jedlé kvety jedlo jeseň jód jodidovaná soľ jogurt júl jún kadmium kakao kaleráb kalórie kandidóza kapsaicín kapusta kardiosoľ kardiovaskulárne choroby karfiól karnozín karotenoidy kašeľ Katarína Horáková Katarína Skybová káva kazeín kešu orechy kivi kĺby klíčkový olej klíčky kliešť klinčeky kobalt kofeín Kohaplant kokosový olej kombucha kompostovanie koncentrácia konzumácia kôpor kôra koriander koronavírus kosenie kosti kôstkoviny koža kŕčové žily kremík krevety krill olej krvný tlak krytonos kučeravosť kučeravosť kukla kukurica kumarín kumquat kurkuma kurkumín kvasinky kvetináč kvetová lúka kvety L-karnitín L-teanín laktobacily laktóza ľanové semienka ľanový olej larva láska lecitín lepové doštičky letničky leto letorasty leukémia levanduľa liečba liečivé bylinky lieky lieska lieskové orechy limetka lipidy lipový listy losos Lucia Sedláček Harničárová lufa lúka lupiny luteín lykopén lyzin Magdaléna Valšíková-Frey máj majorán mak maliny málokrvnosť mandle mangán mango mangold marec marhule mäso mäsové výrobky mäta matcha Matušíková Sylvia meď med medonosné rastliny medovka medvedí cesnak melanóm melón méry metabolizmus metylsalicytát migréna milovanie minerály mišpula mliečne kvasenie mliečne výrobky mlieko mobil močopudné účinky molica molybdén Monika Ďurišová morská soľ morské plody moruša motýľ mozgová príhoda mozgové vlny mozog mravce mráz mrkva mucha múčnatka multivitamín mungo fazuľa muškátový oriešok muškáty mykorhízne huby mykóza myrozináza nádcha nadmerné potenie nádory nadúvanie nadváha nápoj narkolepsia nechtík nehoda nektarinky nemocnica nervozita nervy nespavosť neuróny nevoľnosť niacínamid nikel nosániky november obezita obilniny obličkové kamene obličky obranyschopnosť ochorenie ochrana rastlín oči očistná kúra odrody odrody okra okrasná záhrada október olej olivový olej olivy olovo omega-3 mastné kyseliny opad plodov opeľovanie orechy ortuť osivo osteoporóza ostružiny ovocie ovocná záhrada ovocné stromky ovsené vločky oxidačný stres padanie vlasov pak choi palina palina dračia palmeta pamäť papaín papaín papája papája paprika paprika para orechy paradajky parazity parenisko Parkinsonova choroba paštrnák patizón patogén pažítka pečeň pečivo pektín peronosporóza pestovanie petržlen physalis pikírovanie píniové oriešky piperin pitný režim plánty pleseň pleť plodnosť plynatosť pocit úzkosti pôda podpník pokožka poľníček polotieň polyfenol pomaranč pór poruchy správania postrek potencia potočnica lekárska potraviny PowerOf-K pre deti prebierka plodov predpestovanie prekyslenie organizmu prevencia pŕhľava priateľstvo príbeh priesady proantokyanidíny probiotiká prostata proteíny psoriáza psychika púpava puríny quercetin quinoa rady rajčiny rakovina rakytník raňajky rasca rast rastlinný olej rebarbora recepty reďkovka redukčná diéta regenerácia reishi reklama REM repelent repkový ole respiračné problémy reuma rez ríbezle riboflavín rigolovanie ringloty rododendrony rojenie rozmarín rozprávka roztočce rukola rumanček ruže ružičkový kel ryby ryža Sabína Zavarská sacharidy sadenice saturejka sedatíva selén semeno semiačka september serotonín sexuálne zdravie shii-take silice šípky síra skleník škodcovia škorica škrupinoviny škvrny škvrny na nechtoch slimáky slivky slizniaky slnečnicový olej sloní cesnak smäd smútivka sny sodík sója sójový olej soľ šošovica spaľovanie tukov spánok špargľa špenát spirulina špongia srdce srdcovo-cievny systém srvátka štádiá spánku starnutie stévia stimulátor rastu stravovanie stres strukoviny sulforafan sulforafan sušenie súťaže svaly Symfónia Lesk 3 v 1 Tamašek tanín taurín tehotenstvo tekvica tekvicovité terasa topinambur tráva trávenie tráviaci trakt trávnik trávnik triesloviny tropická rastlina tryptofán tuky tvaroh tvarovanie uhorka ÚKSÚP ulitníky únava úroda ústa uštipnutie úzkosť vajcia vakcína Vallo Ivan Valšíková-Frey Magdaléna vanilka vápnenie vápnik včely vianočné pečenie videorady vinič vinohrad viróza vírus višne vitalita vitamíny vláknina vlasy vlnovky voda voľné radikály vošky vražda vrtivka čerešňová vrtivka orechová vrúbľovanie vstrebávanie vápnika vyprázdňovanie výsadba vyšetrenie výskum vyvýšené záhony výživa výživový doplnok záhada záhrada zakoreňovač zalievanie žalúdok zápal zápcha zaškrtenie zaváranie závlaha zázvor zdravá strava zeaxantín zelené hnojenie zelené potraviny zelenina zeler železo zemiaky zemina zemolez zima zinok živice živiny životospráva živý plot žlčník žltačka zmrazovanie zrak zrak zranenie zrno zuby zvýšená teplota
Njc5Mm